Nieuwsberichten

Organisatie

    toon meer nieuws

    Flexibel werken levert Nederland jaarlijks vijf miljard euro op

    27 juni 2018

    Door flexibel te werken kunnen Nederlandse bedrijven miljarden besparen. Dat blijkt uit onderzoek dat VodafoneZiggo door EY liet uitvoeren naar de maatschappelijke gevolgen van deze werkwijze. Flexibel werken houdt in dat men overal kan werken, op ieder moment en iedere locatie, daar waar het effectief, productief en gewenst is. EY combineerde de resultaten van 27 bestaande onderzoeken over de economische, sociale en- milieueffecten van 'slim werken'. Met de uitkomsten wil VodafoneZiggo het bedrijfsleven inspireren om de mogelijkheden en voordelen die flexibel werken biedt, meer te omarmen. Het complete onderzoek is hier terug te lezen.

    Van de 8,3 miljoen werknemers en zelfstandigen, werkt 3 miljoen al flexibel, zo blijkt uit het onderzoek. Niet iedereen maakt gebruik van deze mogelijkheid en niet alle beroepen lenen zich voor dit concept. Er zijn nog circa 2,6 miljoen mensen die wel flexibel kunnen werken, maar dat nog niet doen. Stel dat zij de overstap maken, dan levert dat de gemeenschap vijf miljard euro per jaar op. Dat bedrag zit in de eerste plaats in de sociale impact, onder meer door het kleinere aantal verkeersongevallen en minder 'verloren' tijd. Daarnaast is er een economisch effect, voornamelijk door de lagere bedrijfskosten en een hogere arbeidsproductiviteit. Tenslotte blijkt dat de CO2-emissie met 25% kan dalen.

    Tool voor ondernemers
    Mede op basis van het onderzoek heeft VodafoneZiggo de Vodafone flexibel werken-tool ontwikkeld: een hulpmiddel dat bedrijven inzicht geeft in de mogelijke besparingen van flexibel werken. "Flexibel werken is de toekomst en biedt voordelen voor iedereen. Met deze tool willen wij het bedrijfsleven stimuleren om na te denken over de voordelen die flexibel werken biedt, zowel sociaal maatschappelijk als financieel. Al is het voor ieder bedrijf anders, er is meer mogelijk dan je denkt", aldus John van Vianen, directeur Zakelijke Markt VodafoneZiggo. De Vodafone flexibel werken-tool is hier te vinden. 

    Campagne
    Vandaag lanceert VodafoneZiggo ook haar 'Future Ready Digital Workplace'-campagne. Door de onderzoeksresultaten te toetsen bij bedrijven in verschillende branches en groottes, wil VodafoneZiggo organisaties inspireren en motiveren om de tool in te vullen.

    Profiteren
    Van alle betrokken partijen zoals werknemers, organisaties en de maatschappij, profiteren werknemers het meest van het flexibel werken, zo concludeert EY. Werknemers waarderen vooral de flexibiliteit die deze vorm van werken oplevert. Het voordeel voor werkgevers ligt vooral op het gebied van de economische effecten door de  verhoogde productiviteit en efficiency. Verder blijkt dat de sociaal economische gevolgen dominant zijn over de milieueffecten. Het grootste voordeel van flexibel werken is waarde van tijd, kostenbesparingen, productiviteitswinsten en vermeden verkeersincidenten. 

    “Onze samenleving staat geen moment stil. Afspraken worden steeds minder afhankelijk van een specifieke tijd of plaats en communicatie en content zijn de hele dag overal beschikbaar. Werken, samenwerken en creëren: alles is binnen handbereik, op elk moment van de dag, op elke denkbare plek. Nieuwe vormen van flexibel werken dragen daaraan bij, zowel in mogelijkheden als in maatschappelijke waarde die we daarmee creëren”, aldus Marieke Dekker directeur External Affairs VodafoneZiggo.