Nieuwsberichten

Onderwerp
Organisatie
Nieuwsberichten
Eén derde LHBT+’ers gaat bij eerste baan ‘terug de kast in’

Eén derde LHBT+’ers gaat bij eerste baan ‘terug de kast in’

3 augustus 2018

Uit internationaal marktonderzoek blijkt dat gemiddeld 30% van LHBT+’ers ‘terug in de kast’ gaat wanneer zij beginnen aan hun eerste baan. In Nederland ligt dat gemiddelde lager. Daarnaast heeft 60% van de Nederlandse ondervraagden zeker één keer de seksuele geaardheid of genderidentiteit verborgen gehouden op de werkvloer.

In Nederland is 29% van de ondervraagden niet open over zijn of haar seksualiteit jegens hun directe manager, en 16% jegens directe collega’s, en gaat daarbij weer ‘terug de kast in’ bij hun eerste baan. 25% van de ondervraagden ervaart weleens negatieve geluiden over LHBT+’ers op de werkvloer, waardoor zij zich ongemakkelijk voelen om er open over te zijn. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek in verschillende branches en landen van Out Now[1] in opdracht van Vodafone Group.

Pim Brouwers, Manager Diversity & Inclusion bij VodafoneZiggo: ‘Dat zijn schokkende cijfers. Iedereen zou zich vrij moeten voelen om openlijk te praten over seksuele voorkeur en genderidentiteit. Om dit te doorbreken is onder andere een inclusieve managementstijl van belang; lead by example. Bij VodafoneZiggo zijn wij daar volop mee bezig.’

VodafoneZiggo heeft recent haar gedragscode vernieuwd ter ondersteuning van LHBT+ collega’s. Ook wordt er een LHBT+ ‘unconscious bias’ training ingevoerd. Dit zorgt ervoor dat medewerkers zich beter bewust zijn van de rol die beeldvorming en onbewuste vooroordelen kunnen spelen. Daarnaast is er een actieve internationale LHBT+ & friends community vanuit Vodafone Group in 15 verschillende landen. Vanuit die community worden jaarlijks workshops en seminars georganiseerd.

Bart Cloosen, initiatiefnemer voor deelname van VodafoneZiggo bij de Canal Parade: ‘Dit is het 6e jaar op rij dat we meevaren in de Parade. Met onze deelname in de hoofdstad hebben wij ook andere Vodafone-landen geïnspireerd om mee te doen aan Prides. We vinden het heel belangrijk om ook het juiste signaal af te geven richting de buitenwereld. We willen een inclusief en divers bedrijf zijn waar je jezelf kunt zijn, waar het niet uitmaakt waar je vandaan komt en mag houden van wie je wilt. Ook hebben wij ons aangesloten bij de Pride Business Club speciaal voor bedrijven. Alle bedrijven moeten aan specifieke LHBT+ criteria voldoen om aan te sluiten. De club ondersteunt de emancipatiestrijd van de LHBT+ community.’

 [1] Out Now voerde onderzoek uit onder 3200 LHBT+’ers tussen 18-35 jaar in Australië, Tsjechië, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Nieuw-Zeeland, Portugal, Roemenië, Zuid-Afrika, Spanje, Turkije, Verenigd-Koninkrijk en Nederland.