Vodafone verzorgde samen met media-technologiebedrijf NEP de live-uitzendingen van 3FM Serious Request:The Lifeline 2019 in de week voor kerst. Via vele simkaarten leverde Vodafone de verbindingen van allerhande apparatuur – van tv-camera’s en microfoons tot mobieltjes – die tijdens de wandeltocht van Goes naar Groningen werden ingezet. Bovendien werd op 15 simkaarten 4G-slicing toegepast, zodat de uitzending gegarandeerd bandbreedte had. Technisch manager Jan-Willem Winters van Vodafone noemt het traject leerzaam en geslaagd: 'de live-uitzendingen waren ondanks drukte in de omgeving zeer stabiel.'

'The Lifeline 2019' was de tweede editie van 3FM Serious Request in deze vorm, waarbij dj's van de radiozender in koppels in een week van Goes naar Groningen liepen. Bij dit event, in samenwerking met het Rode Kruis, werd geld ingezameld voor slachtoffers van mensenhandel. Om te zorgen voor vlekkeloze verbindingen tijdens deze tocht, zijn vooraf alle zendmasten tussen Goes en Groningen in kaart gebracht en gecontroleerd, vertelt Jan-Willem Winters, technisch manager van Vodafone: 'Het gaat om circa 500 zendmasten waarvan je zeker wilt zijn dat ze – zoals altijd – perfect functioneren.'

4G-slicing toegepast
Als Vodafone hebben we hierbij aangeboden om met behulp van slicing op het 4G netwerk te zorgen voor kraakheldere verbindingen tijdens de hele route. Dat betekent dat 3FM Serious Request tijdens de uitzending steeds over een eigen stukje mobiel netwerk kon beschikken. Jan-Willem: 'Door inzet van de slicing technologie hielden we als het ware steeds een rijbaan vrij voor een ongestoorde live-verbinding. Ook op drukke wisselpunten, waarbij soms duizenden mensen bijeenwaren die gebruik maakten van het mobiele netwerk.'

Connectiviteit vanaf uitzendlocatie
Alain Dikken, Solutions Consultant van NEP: 'In de media industrie is veel vraag naar gecentraliseerde productie, waarbij gebruik wordt gemaakt van resources in een van onze datacenters. Belangrijke voorwaarde hierbij is connectiviteit vanaf de uitzendlocatie. 3FM Serious Request is hiervan een goed voorbeeld met een gigantisch content en verbindingscentrum. NEP is al enige tijd bezig met 'compressed video' over 4G, maar nu we via Vodafone de bandbreedte voor deze projecten kunnen garanderen wordt deze oplossing voor steeds meer klanten interessant.'

Schat aan praktijkervaring
Niet alleen de beschikbare bandbreedte upstream (om beeld en geluid vanaf de dj's in het land naar Hilversum te streamen) was belangrijk. Op diverse punten was ook de nodige downstream bandbreedte noodzakelijk om bijvoorbeeld grote schermen langs de route van live beelden te voorzien. Jan-Willem Winters: 'De door sommige apparatuur gebruikte hoeveelheid data loopt dan al snel op. Deze pilot heeft ons zodoende een schat aan praktijkervaring opgeleverd.

Bijna 500 kilometer
De looproute van in totaal 488 kilometer, was verdeeld in 25 etappes. Zes dj's van de zender vormden drie teams die elkaar in etappes afwisselden, waarbij tijdens de wandeltocht live-uitzendingen werden gemaakt. Voor de energievoorziening van de benodigde apparatuur tijdens de tocht werd door NEP gebruik gemaakt van waterstof, schoon en stil. Ook een noviteit. Bij veel etappes werden de dj's gevolgd door een stoet van wandelaars. Voor de eindshow op de Groningse Ossenmarkt werd daarnaast nog een 10Gb/s vaste glasvezelverbinding geleverd. Tijdens deze show werd de opbrengst bekend gemaakt: bijna anderhalf miljoen euro.