Het digitale avontuur starten we samen

"Goed gedaan is beter dan goed gezegd." Niet mijn woorden, maar de woorden van Benjamin Franklin. Ironisch genoeg is dit wel heel goed gezegd. Want goed doen begint bij zeggen dit ook te willen. Komende week is het de Week van de Mediawijsheid en ik wil daaraan een bijdrage leveren. Het is namelijk een week die in het teken staat van het digitaal vaardiger maken van de mensen om ons heen. Dat ligt helemaal in het straatje van VodafoneZiggo. Maar ik wil íedereen oproepen iets te doen.

Veel mensen herinneren zich nog wel de reclame van Planet Internet, waarin we een oudere meneer letterlijk zijn muis naar de rechterbovenhoek van zijn computerscherm zagen brengen. We konden er allemaal hartelijk om lachen, maar het is wel een harde realiteit. De ontwikkelingen in de digitalisering staan niet stil. We blijven innoveren. En dat is goed. Maar die innovatie vereist ook de verantwoordelijkheid om de mensen voor wie we al deze innovaties maken, mee te nemen in alle nieuwe digitale media.

Dat doet VodafoneZiggo onder andere door onze programma's Online Masters en Welkom Online, waarmee we iedereen – van jong tot oud –de kans te geven om volop mee te doen in de (digitale) samenleving. Kinderen leren snel, maar ze moeten wel de juiste hulpmiddelen krijgen om het goede te leren. Hun ouders moeten bijblijven om de banen van de toekomst alvast vorm te geven. De opa's en oma's willen we meenemen in het digitale avontuur, zodat zij kunnen skypen met hun kleinkind in Azië en hun boodschappen online kunnen bestellen voor bezorging aan huis.

Vandaag is de start van de Week van de Mediawijsheid en VodafoneZiggo doet natuurlijk mee. In Beeld & Geluid bieden wij, samen met onze kersverse partners Nationaal Ouderenfonds en Samsung Nederland, het lesprogramma Welkom Online aan voor iedereen die vandaag een bezoek brengt aan het Grijs & Wijs Festival. De Week staat dit jaar vooral in het teken van ouderen, en hun helpende familieleden en vrienden. Om hen een handje op weg te helpen, kunnen zij vandaag kort kennismaken met de mogelijkheden van internet in ons Welkom Online Café in Beeld & Geluid. Met als doel de eerste stap te zetten om (media)wijzer online mee te doen. En om te laten zien dat ze daar hulp voor kunnen vragen. De hele week staan er nog tal van activiteiten op het programma.

Jeroen Grijs & Wijs Festival


Maar deelnemen aan activiteiten kost ook tijd, en ik begrijp goed dat tijd schaars is. Juist daarom vind ik het geweldig als mensen zich toch vol overgave inzetten als vrijwilliger. Binnen onze organisatie bieden we enthousiaste medewerkers de kans om iets voor een ander te betekenen ín de tijd van de baas. Daarvoor heeft VodafoneZiggo het programma Step Up for good geïntroduceerd, waarin collega’s als vrijwilliger aan de slag kunnen om kinderen, jongeren en ouderen te helpen digitaal vaardiger te worden. Jaarlijks geven honderden VodafoneZiggo'ers les op basisscholen en middelbare scholen door het hele land. Ook begeleiden verschillende collega’s ouderen online. Daar ben ik ontzettend trots op.

Het voelt goed om vanuit het bedrijfsleven een steentje bij te dragen. Het is ontzettend mooi om te zien dat ook andere bedrijven reeds een bijdrage leveren. In de Alliantie Digitaal Samenleven vind je vele van deze bedrijven terug. Ik wil hierbij íedereen en álle bedrijven die ook iets moois te bieden hebben, oproepen om vandaag, in deze Week van de Mediawijsheid of op een ander goed moment dit jaar, nog iets te organiseren voor onze ouderen, hun kinderen of hun kleinkinderen. Want samen staan we sterker!

Jeroen Hoencamp, CEO VodafoneZiggo