Nationaal Ouderenfonds, VodafoneZiggo en Samsung slaan de handen ineen voor onze ouderen

De digitale ontwikkelingen volgen elkaar in een razendsnel tempo op en hoewel dit voor jongeren wellicht moeilijk is voor te stellen, weet of durft nog lang niet iedereen zijn weg naar de digitale wereld te vinden. Van alle ouderen in Nederland heeft 10% van de 65-75-jarigen en 32% van de 75-plussers nog nooit internet gebruikt (CBS). Daar willen het Nationaal Ouderenfonds, VodafoneZiggo en Samsung verandering in brengen door ouderen op maat gemaakt online lesmateriaal aan te bieden.

Het Nationaal Ouderenfonds, Vodafone Ziggo en Samsung vinden elkaar in het leggen van waardevolle verbindingen tussen mensen. Niet alle ouderen kunnen technologische ontwikkelingen even makkelijk volgen en de kansen benutten die internet kan bieden. Het (verder) ontwikkelen van digitale vaardigheden en het hebben van toegang tot digitale oplossingen zorgt ervoor dat ouderen mee kunnen komen en hun wereld groot blijft.

Hoe werkt het?

Feiten en cijfers

(Bron onderzoek Ouderen in digitaal Nederland)

12,7% van de ouderen vindt het (heel) moeilijk om digitale apparaten en internet te gebruiken.
47% was huiverig bij het eerste gebruik.
57% voelt zich in meer of mindere mate verplicht om digitale apparaten te gebruiken, vanwege de digitalisering.
58,3% van de ouderen heeft (veel) vermaak in de vrije door digitale apparaten.
64,4% heeft het gevoel dat digitale apparaten hen onafhankelijker maakt.
86% vindt dat het het regelen van praktische zaken sneller maakt.

Nationaal Ouderenfonds
Van muziek luisteren, de krant lezen en een route uitstippelen voor het zondagse familiebezoek, tot boodschappen doen, bankzaken regelen en belastingaangifte doen. Allemaal zaken die we tegenwoordig steeds vaker online doen. We kunnen via het internet zelfs onze sociale contacten onderhouden, ook met iemand die aan de andere kant van de wereld zit. Directeur Nationaal Ouderenfonds Corina Gielbert: “Als je digitaal niet kunt meekomen, kun je jezelf steeds minder goed redden in onze samenleving. Terwijl de digitale wereld juist ouderen heel veel moois kan bieden.”

VodafoneZiggo
Voor veel mensen gaan de ontwikkelingen echter te snel. 40% van de ouderen verwacht dat gebruik van digitale technologie moeilijker voor hen wordt en 75% verwacht dat ze niet in staat zijn om toekomstige digitale ontwikkelingen te kunnen volgen (KBO-PCOB). “Het is helemaal niet gek dat ouderen dat denken. Waar je enkele jaren nog enkel een brief op de bus kon doen, kan je nu videobellen met je nicht in Australië. En wie weet wat er over twintig jaar nog meer kan,” aldus Louise Meijer (VodafoneZiggo), Director Brand, Media en Communication en voorzitter van de Vodafone Foundation. Daarom ontwikkelde VodafoneZiggo, in samenwerking met Netwerk Mediawijsheid en Veiliginternetten.nl, een gratis, laagdrempelig lesprogramma dat ouderen eenvoudig wegwijs maakt op het wereldwijde web. “Dit programma bieden wij nu aan aan het National Ouderenfonds. Met hun grote netwerk aan onze ouderen brengen we de mensen voor wie we het doen en het lesprogramma samen.”

Samsung
Samsung biedt het laatste stuk van deze belangrijke puzzel. Michiel Dijkman (Hoofd Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen bij Samsung Benelux): “Met onze producten, van wasmachines tot smartphones, en onze software is heel veel mogelijk. Ons doel is om het gebruik ervan zo gemakkelijk mogelijk te laten zijn. Dankzij alle innovatie kunnen wij als mensen dingen mogelijk maken die we eerst voor onmogelijk hielden. Maar, bij veel technologische mogelijkheden, krijg je natuurlijk ook regelmatig vragen van onder andere senioren over het gebruik van onze apparatuur en software. Met geduld en expertise helpen mijn collega’s en ik burgers, waaronder senioren, in onze winkels, telefonisch en online graag hierbij. In deze samenwerking gaan we nog een stap verder in het digitaal bijscholen van senioren.”

Eerste reacties positief
In Amsterdam ging al een pilot van start. Mevrouw Broers (90) werd begeleid door Valerie (24) die haar leerde hoe ze kan “scrollen” en online boodschappen kan doen. Mevrouw Dalgliesh (70) leerde hoe ze kan videobellen. 'Normaal belt mijn familie via video en nu ik ook weet hoe het werkt, kan ik het zelf.'