Verhalen
Het was tijd voor een steen in de vijver

Het was tijd voor een steen in de vijver

Plankgas met innovatie: de eerste prepaid autoverzekering

Innoveren gaat beter als je samenwerkt. Dat weten Nationale-Nederlanden en Vodafone als geen ander. Samen introduceren zij de proef Bundelz, een prepaid autoverzekering. De klant betaalt geen vaste premie per jaar, maar koopt een bundel van duizend kilometer die hij op zijn eigen tempo verbruikt.

Hoe kwam Bundelz tot stand? Kokke van der Werf, directeur van Sparklab, het innovatielab van Nationale-Nederlanden: "Bij sommige klanten heerst het idee dat ze onterecht hoge premie betalen voor hun stilstaande auto. Bovendien zijn autoverzekeringen vrij traditionele producten: in de afgelopen decennia veranderde alleen de dekking, maar het concept niet. Kortom, het was tijd voor een steen in de vijver."

Ritjes naar sportclub of station
Bundelz mikt op een specifieke doelgroep: de 'af&toe rijders'. Zij rijden gemiddeld minder dan 100 kilometer per week. Ze gebruiken hun (tweede) auto vooral om de kinderen naar sportclubs te brengen, voor tripjes in het weekend of om door de week naar het station te rijden om vanaf daar met de trein verder te gaan. Van der Werf: "De kosten voor hun autoverzekering staan niet in verhouding tot het aantal kilometers dat ze rijden. Terwijl ze evenveel betalen als de gemiddelde automobilist."

Duizend kilometer in je bundel
Max Kranendijk, Senior Innovatie Manager bij VodafoneZiggo: "Bundelz is de eerste in zijn soort. Ik denk dat het een 'game changer' is. Zelf heb ik op dit moment geen eigen auto, maar dit product zou daar zo maar eens verandering in kunnen brengen. In tegenstelling tot gewone autoverzekeringen, waar je maandelijks premie betaalt, koop je met Bundelz duizend kilometer waarmee je verzekerd op pad kunt. Pas als de kilometers op zijn, koop je een nieuwe bundel. Net als bij een prepaid telefoonkaart."

Van idee naar product
"Vodafone en Nationale-Nederlanden vullen elkaar goed aan", meent Kranendijk. "We hebben veel marktkennis en product-technische expertise, maar we komen vooral samen tot goede ideeën. Met onze kennis over Internet of Things, de technologie die apparaten aan elkaar verbindt én aan internet, konden we uitgebreid bijdragen aan dit vernieuwende idee. Dat leidt nu uiteindelijk tot de eerste prepaid autoverzekering van Nederland."

Kokke_Max








Niet bang voor de grote machine

"Beide bedrijven denken innovatief en door onze internationale netwerken kunnen we succesvolle start-ups snel introduceren in verschillende landen", vult Van der Werf aan. "Hoewel wij als Sparklab een start-up zijn, zijn we als onderdeel van Nationale Nederlanden bekend met de afstemmingstrajecten van grote bedrijven. Ik kan me voorstellen dat jonge starters de moed in schoenen zakt, als hun geniale idee door een groot bedrijf heen moet. Je ziet ze denken: 'Komt het wel terug uit die grote machine?'. Wij kennen de weg binnen een groot bedrijf. Doordat alle partijen goed aangehaakt bleven, kwamen we tot een samenwerking die zich dubbeldik heeft terugbetaald."

Inzicht vanuit de praktijk
Vodafone heeft een innovatieafdeling die verbeterslagen stimuleert en nieuwe producten en diensten introduceert. "Onze Vodafone IoT-afdeling heeft in de afgelopen twintig jaar inmiddels al meer dan 50 miljoen apparaten en auto's in de wereld verbonden. Deze collega's maken het mogelijk om dit soort nieuwe innovaties naar de markt te brengen. Kranendijk: "In de beginjaren kostte het nog moeite deel te nemen aan innovatie-trajecten. Het bleek een proces van 'learning by doing'. Natuurlijk kun je duizend dikke rapporten van consultants lezen om je voor te bereiden op vernieuwing, maar de échte inzichten komen pas wanneer je innovatie in praktijk brengt in je eigen organisatie, met je eigen collega's en cultuur."

Eigen processen omzeilen trage besluitvorming
"Zodra we vanuit Innovatie een nieuw concept omarmen, dan gaan er deuren open, ontstaan er kansen en gaan collega's meer mogelijkheden zien. Dat is een bakermat voor inspiratie, nieuwe ideeën en snelle besluiten", vervolgt Kranendijk. "Via onze eigen gecreëerde processen weten we onze pilots goedkoop en relatief snel te valideren in de markt. Hierdoor worden we niet gehinderd door trage besluitvorming. Succesvolle projecten worden vaak via cross functionele teams geïntroduceerd, in dit geval met Sparklab door Innovatie, Internet of Things en Vodafone Automotive. We staan continu open voor nieuwe samenwerkingen."

Brug slaan
Sparklab is het kloppend innovatiehart van Nationale-Nederlanden. Deze corporate start-up heeft als doel innovatieve ideeën om te zetten in vernieuwende producten en diensten, vooral gericht op de schademarkt. "Toen wij in 2015 startten, had Nationale-Nederlanden een sterke focus op en kwaliteitsverbetering en kostenbesparing. Daardoor misten we regelmatig de aansluiting bij ontwikkelingen en kansen in de buitenwereld. Dus net als veel start-ups zijn we geboren vanuit een frustratie", zegt Van der Werf. "Ons team slaat de brug tussen de buitenwereld en ons bedrijf. Inmiddels hebben we ook geleerd dat je de beste brug bouwt door samen te werken met andere partijen, in een zogenaamd innovatief ecosysteem."

'Nail it, then scale it'
In drie stappen brengt Sparklab een idee naar de markt. "Eerst vormen we een visie op de toekomst, gebaseerd op technologische trends en gedragsveranderingen. Op basis van onze conclusies zoeken we de beste oplossingen voor klanten. Prototypes voor producten en diensten testen we vervolgens op een kleine groep klanten. Hun input weegt zwaar bij het besluit of we deze versie op de markt brengen, hem verder uitbouwen of hem toch afzinken. 'Nail it, then scale it' is ons motto."

Nationale-Nederlanden en Vodafone werken de komende maanden nauw samen om Bundelz voor te leggen aan een groep klanten en medewerkers. Op basis van de inzichten en suggesties bouwen de bedrijven verder om van Bundelz een passend en aansprekend product te maken.