Verhalen
Uitblinken in het plezier van ondernemen

Uitblinken in het plezier van ondernemen

Het succesverhaal van documentaireserie Uitblinkers in Zaken

Hoe kom je top-of-mind bij ondernemend Nederland? Vanuit deze vraag komen de marketeers van VodafoneZiggo met een bijzonder idee: een eigen documentaireserie maken over en voor ondernemers. Eenvoudig en doeltreffend. Laat zien hoe uitblinkende ondernemers het aanpakken, en inspireer daarmee andere ondernemers.

Spoiler alert – verwacht geen gezapige bedrijfsfilms met voorgekauwde presentatieteksten, maar levendige docu's die je niet meer uitzet als je op play drukt. Ziggo's documentaireserie 'Uitblinkers in Zaken' inspireert ondernemers, van zzp'ers tot grote multinationals, en blijkt zelfs de moeite waard voor een breed publiek. Charlotte Broekman, Chapterlead Content en Communicatie Business to Business, is met haar team betrokken vanaf het eerste uur.

Charlotte B 2

Charlotte: "Onze eerste aflevering zag in 2016 het licht. Onderwerp: Corendon. Door de oprichter van dichtbij te volgen, ontstond een boeiend beeld van het bedrijf." In volgende afleveringen, elk 20 minuten lang, worden bedrijven als Bunq, New York Pizza en Omoda op eenzelfde manier geportretteerd. Dicht op de huid van de ondernemers, met aandacht voor uitdagingen van dat moment. "Een paar weken geleden is de twaalfde uitgekomen", vertelt Charlotte trots. "Over het omstreden slaafvrije chocolademerk Tony's Chocolonely. De docu barst uit zijn voegen van ambitie en eigenwijs ondernemerschap, precíes wat we willen laten zien."

Zakelijke programmamaker
"De meeste consumenten weten dat Ziggo één brok entertainment is", aldus Charlotte. "Maar ook ondernemers willen we van de beste content voorzien. Liefst door die zelf te maken. De serie Uitblinkers in Zaken is op dit gebied ons vlaggenschip. Een zuivere vorm van storytelling, waarbij ondernemers elkaar aan het werk zien. Van de meest imposante successen tot de grootste lessen – alles komt voorbij. Charlotte: "We kiezen voor die variëteit, om tot boeiende en geloofwaardige verhalen te komen. Met alleen mooi weer spelen bereik je dat niet. Het leuke is dat veel deelnemers er zelf ook niet op zitten te wachten. Tony's Chocolonely stelde als voorwaarde dat we ze kritisch onder de loep zouden nemen." Met een lach: "Want sugarcoaten, dat doen ze zelf het beste."

Toegevoegde waarde
De filmserie heeft effect, verzekert Charlotte. "Zodra een aflevering online gaat, zien we de bezoekersaantallen op onze zakelijke site oplopen. Dat leverde inmiddels tientallen miljoenen views op." Om de impact nog verder te vergroten, worden afleveringen verrijkt met extra content. Zoals snippets: korte filmpjes over losse onderwerpen uit de docu's, bijvoorbeeld met adviezen over marketing en omzetgroei. Vanuit de docu's is ook nog een nieuw initiatief ontstaan; de Uitblinkservice. "Dat zijn video's over onze producten, zoals zakelijk internet. Daarin komen vragen aan bod als 'Hoe helpt dit jouw onderneming aan meer succes?'" De service speelt in op de behoefte om ondernemers concreet te adviseren over welke producten van toegevoegde waarde kunnen zijn voor hun eigen business.

Charlotte vult aan: "Onlangs brachten we ook een Uitblinkersbundel uit, gratis te downloaden op onze site. Alle verhalen zijn erin opgeschreven, en voorzien van handige ondernemerstips. Zo leggen we steeds meer de verbinding tussen de docu's en onszelf."

Laten zien
Ook in de documentaires zelf wordt de verbinding met Ziggo opgezocht. Charlotte: "Maar heel subtiel." In een scène uit de aflevering over Tony's Chocolonely zie je hoe het bedrijf via een online verbinding met haar mensen in Amerika en Engeland communiceert. 'Chief Chocolate Officer' Henk Jan Beltman wil namelijk minstens een kop koffie drinken met iedereen die bij het bedrijf komt werken. Desnoods via een beeldscherm. Charlotte: "De live-verbinding die dat mogelijk maakt is een product van ons, maar dat wordt er niet met de haren bijgesleept. Technologie speelt bij elk hedendaags bedrijf een belangrijke rol. Wij laten gewoon zien hoe zo’n ondernemer het aanpakt."

Top of mind
Hoe effectief de formule van Uitblinkers in Zaken is, zie je terug in de resultaten. Charlotte: " Meer dan de helft van de kijkers klikt door naar onze site. Dat is enorm." Ook heeft de serie al een kast vol prijzen opgeleverd, uit binnen- en buitenland. De Videographer Award, de Grand Prix Content Marketing, de Esprix en vele andere. "En in onze oorspronkelijke missie – top of mind worden bij Nederlandse ondernemers – zijn we met vlag en wimpel geslaagd. Met meer dan 33% marktaandeel staat Ziggo op het podium én vol in de spotlights. Die worden alleen nog maar groter."

Nog een spoiler alert – de volgende Uitblinker, die op 21 oktober te zien zal zijn, wordt het eigenwijze waterflessenmerk Dopper.