Welke weg legt een mediabox van Ziggo af, voordat z'n levensduur erop zit? En hoe verpakt Vodafone mobiele telefoons? Om de duurzaamheidsdoelen van VodafoneZiggo te halen, kijken specialisten scherp naar alle consumentenproducten. Rob Laros, Rubin Geurts en Harald Flach over de prestaties én ambities.

Wat komt er kijken bij de verduurzaming van producten? Dat legt Rubin Geurts, directeur consumentenproducten van harte uit. "Van de inkoop bij een fabrikant tot de verkoop aan een klant – als we met producten bezig bent, is het verleidelijk om ons vooral op dat traject te focussen. Maar er bevinden zich ook belangrijke schakels daarvoor en daarna. Daarom kijken we naar de héle levenscyclus, te beginnen met design. Juist in de ontwerpfase hebben we de sleutels in handen om een product te verbeteren en verduurzamen. Kan het kleiner? Energie-efficiënter? Kunnen we andere materialen inzetten? En hoe is het eigenlijk verpakt?"

"Daarna is van belang om te kijken naar waar we producten inkopen", vervolgt Rubin. "En waar die leverancier zijn materialen vandaan haalt. Ook tijdens fabricage, assemblage en distributie kunnen we een verschil maken. Al is het maar hoeveel kilometer we producten laten afleggen, en met welke vervoersmiddelen. En dan de laatste fase van de cyclus. Nadat klanten de producten hebben gebruikt, retourneren zij ze. Vervolgens moeten ze zo goed mogelijk hergebruikt worden. En als we producten écht niet meer bruikbaar zijn, moeten we die op een verantwoorde manier verwerken."

Schoner, kleiner, zuiniger
Overal zoeken we naar mogelijkheden om producten én processen beter en schoner te maken. Wat dat oplevert in de praktijk, daarover vertellen Rob Laros en Harald Flach. Rob is binnen VodafoneZiggo verantwoordelijk voor de videoproducten en -diensten van Ziggo, bijvoorbeeld de mediaboxen. "Nieuwe versies van de mediabox zijn steeds kleiner van formaat én minder milieubelastend. We mikken op een apparaat dat bestaat uit 85% gerecycled materiaal. Ter vergelijking: de huidige, veel grotere mediabox bestaat voor een derde uit gerecycled plastic. Dat zou een mooie verbetering zijn, dus. Elke nieuwe box is ook weer een stuk zuiniger. Tussen 2019 en 2024 realiseren we hiermee een besparing van 41% energieverbruik, samen goed voor 38 miljoen kilo CO2. Daarnaast ontwikkelen onze simkaarten continu. Door introductie van kleinere sims én de e-sim besparen we 4.400 kilo plastic in 2019, wat oploopt tot 6.000 kilo per jaar vanaf 2022."
Slimmer inpakken
Over naar logistiek en verpakkingen, de expertise van Harald Flach, manager Supply Chain Control. "Als we apparatuur naar Ziggo-klanten sturen, doen we dat in grote oranje dozen. Vullen we die niet effectief, dan komen er luchtkussentjes aan te pas om schuiven, en daarmee mogelijke beschadigingen, te voorkomen. We zijn hard op weg om de efficiëntie van deze verpakkingen op te schroeven naar 90%. Een potentiële reductie van 5.000 kilo plastic per jaar! Ook de verpakkingen van Vodafone's mobiele telefoons hebben we verbeterd. De oude werden opgevuld met plastic luchtkussentjes, de nieuwe met een kartonnen 'inzetstuk'. Veel mooier, precies even duur, en een besparing van ruim 1,5 miljoen luchtkussentjes per jaar."

Ontwerpen voor hergebruik
"Nog een gebied waarop we veel winst kunnen boeken is refurbishment; het hergebruik van onze producten. Vooral omdat dit hergebruik zich drie keer herhaalt. Elke klap is er dus drie waard. We refurbishen 1 miljoen apparaten per jaar; 80% van alle hardware die terugkomt.

Om klaargemaakt te worden voor hergebruik, sturen we onze producten naar Polen. Goed verpakt, om verdere schade te voorkomen. Een aanpassing in de verpakkingsmethode zorgt voor een redauctie van 4.000 kilo plastic per jaar. Ook ontwerpen we onze nieuwe producten zo, dat ze in deze fase minder vatbaar zijn voor schade, en er dus minder plastic nodig is."

Aan de slag
"Het zijn maar enkele voorbeelden van wat VodafoneZiggo allemaal onderneemt", vervolgt Rubin. Wat staat er komende tijd op de agenda? "We kijken bijvoorbeeld naar dat nieuwe video device. Een heel klein apparaatje. Kan die niet gewoon door de brievenbus? Dat zou veel energie besparen. Ook houden we de onderdelen die aan onze monteurs geleverd worden tegen het licht. Om die tegen vocht en viezigheid in de bus te beschermen, zitten ze vaak in plastic zakjes. 50.000 stuks per jaar. Dat gaan we efficiënter inrichten. Net als onze opslag, waar nu nog jaarlijks 8.000 kilo tape wordt gebruikt. Ook gaan we afstandsbedieningen refurbishen, en kijken of we ons zeetransport anders kunnen inrichten. Genoeg te doen dus, aan de slag!"


Meer over duurzaamheid