Verhalen
Voorbestemd voor de telecom

Voorbestemd voor de telecom

Van telefoonkaart tot videobellen

Als kind droomde Rawen Ahmed er niet van om distribution specialist bij b2b marketing van VodafoneZiggo te worden. Toch was hij voorbestemd om bij ons terecht te komen. Vanaf de eerste telefoonkaart die zijn moeder kocht, was hij hooked aan telecom.

In het weekend videobelt Rawen met zijn tante in Irak. Het is vaste prik: hij met zijn tweejarige dochter aan de ene kant, zijn tante met haar vierjarige dochter aan de andere kant. "De meisjes hebben elkaar nog nooit in levenden lijve ontmoet, maar zien elkaar wel opgroeien. Zij kent ons, en wij kennen haar", stelt Rawen trots. "Zonder telecom en de ontwikkeling daarvan was dit niet mogelijk geweest." Dus als er iemand doordrongen is van de mogelijkheden van telecom, dan is het Rawen. Hij werkt nu niet voor niets bij VodafoneZiggo.

Telefoonkaart voor het thuisfront
Vlak na de Golfoorlog van 1990-1991 vlucht Rawen met zijn ouders, broertje en grotere broer vanuit Irak naar Nederland. Hij is ruim zes jaar oud als hij in Nederland aankomt. "Van die vlucht weet ik niet meer veel, maar van de eerste tijd in Nederland des te meer. En de eerste telefoonkaart die mijn moeder kocht, zie ik nog zo voor me. Ze nam me mee naar een telefooncel, en met een muntje kraste ze een code tevoorschijn op de kaart. Via een speciaal telefoonnummer gaf die toegang tot een buitenlandse lijn. En toen: magie. Het Irak dat we achter hadden gelaten, kwam weer tot leven in de telefooncel, via de stemmen van onze verre familieleden. Voor het eerst konden we ze vertellen hoe het ons was vergaan en waar we überhaupt terecht waren gekomen. Voor ons was het dus niet alleen communicatie, maar ook warmte, liefde en aandacht."

Rawen VodafoneZiggo

Déjà-vu
Sinds die eerste kaart spaarde Rawen alle telefoonkaarten die zijn moeder kocht om met familie te bellen. Op zijn zestiende werkte hij in een internetzaak en verkocht hij de kaarten aan mensen die naar hun familie en vrienden in het buitenland belden. "Ze gebruikten die kaarten daar in speciale belhokken. Regelmatig zag ik daar iemand emotioneel uit komen, precies zoals wij tien jaar eerder uit die telefooncel. Toen pas realiseerde ik me wat telecommunicatie voor mensen kan betekenen. Het was maar een bijbaantje natuurlijk, maar het heeft veel impact gehad op mijn latere keuzes. Telecommunicatie zit diep bij mij." Rawen werkte daarna als student in verschillende telefoonwinkels, waaronder die van Vodafone. En na zijn studie psychologie werkte hij een paar jaar als consultant, onder andere bij Heineken en in de zorg. "Ik heb toen veel geleerd. Maar ik merkte dat als je hart niet ligt bij het product dat je verkoopt, het werk ook niet echt bij je past. Daarom zocht ik een baan in de telecom."

Trots op telecom
Sinds twee jaar werkt Rawen bij VodafoneZiggo. "Ik hou me natuurlijk niet meer bezig met telefoonkaarten, maar wél nog steeds met sales, zoals ik dat als tiener al deed. Alleen nu mag ik ook verkoopstrategieën bedenken. Die combinatie vind ik mooi. Ik ben dan ook heel blij hier, want ik help mee om mensen te verbinden. Dát is wat de telecommunicatie doet – en elk jaar weer beter. Vluchtelingen van nu hebben onderweg waarschijnlijk wel contact met het thuisfront. Mensen die in oorlogsgebieden leven, kunnen via internet steeds beter delen wat er aan de hand is. En dat ik nu met een druk op de knop mijn familie in Irak kan zien, maakt me trots. Trots dat ik in deze industrie werk."

Kijk ook op onze Werken bij VodafoneZiggo website voor vacatures bij VodafoneZiggo.