Verhalen
Wat doet een innovatiemanager?

Wat doet een innovatiemanager?

Max Kranendijk over zijn rol bij VodafoneZiggo

Een innovatiemanager daagt zijn bedrijf uit om nieuwe wegen in te slaan. Maar hoe pak je dat aan? Max Kranendijk van VodafoneZiggo vertelt over zijn functie.

Steeds meer bedrijven hebben innovatiemanagers. Wat doen ze en waarom zijn ze nodig? Iedereen kan en moet toch innoveren, zou je zeggen? Dagelijks kom je zaken tegen die beter of efficiënter kunnen. Of je hebt nieuwe ideeën voor compleet nieuwe producten en diensten. De hamvraag is: hoe breng je deze ideeën tot leven binnen een groot bedrijf met 7.500+ collega's?

Soorten Innovatie
De meeste bedrijven gebruiken het '3 horizons model' van McKinsey om de verschillende soorten innovatie te onderscheiden. Horizon 1 (H1) staat voor procesinnovatie. Het gaat om verbeteringen, varianten en besparingen binnen de technologie en de markt die je zelf goed kent. In H2 betreed je als bedrijf nieuwe markten of spreek je technieken aan die buiten jouw comfort zone liggen. Businessmodel-innovatie noemt men dat, waarbij je kans maakt op disruptieve uitkomsten. H3 is het grote onbekende gebied. Dat draait om technieken die voor het grootste deel van de wereld nog onbekend zijn. Bij uitstek de plek waar schokkende vondsten en overrompelende werkwijzen opduiken. Al merk je dat het soort innovaties en de tijd tot succes steeds moeilijker zijn te voorspellen, omdat meer businessmodellen sneller veranderen en verschillende industrieën met elkaar gaan concurreren.

Schakelen met andere industrieën
Innovatie op de core business (H1) gaat bij VodafoneZiggo vrij natuurlijk. Die aanpak zit in ons DNA, omdat onze industrie sowieso mee moet groeien met alle technologische ontwikkelingen. Doen we dat niet, dan verliezen we direct onze relevantie. H2 en H3 zijn een stuk lastiger op te wekken en te voorspellen. Daarvoor moet je schakelen met andere industrieën die onze markt betreden. Dan kun je denken aan Whatsapp, Skype, Netflix en Disney+, digitale identiteit of virtual reality, maar ook aan trends die de nabije toekomst wel een zouden kunnen domineren zoals internet via satellieten of zelfs gratis via advertentie of data-deling. Als innovatiemanager focus ik me vooral op H2. Welke technologieën, producten en diensten lijken zich te ontwikkelen en hoe kunnen we deze testen in onze markt. Dit kunnen zowel kansen als bedreigingen zijn.

Kanshebbers
Zowel voor intern als extern is verstandig om een centraal punt te hebben om innovatie-aanvragen te beoordelen. Op deze manier voorkom je dat er dubbele of overlappende projecten starten of dat eerder opgedane ervaringen ongebruikt in een hoek belanden. Externe innovatie- en partnershipverzoeken komen bij ons team binnen. Wij schatten die op waarde en delen de kanshebbers met collega's in de relevante afdelingen.

Verder kijken dan KPI's
Ik zorg dat alle verzoeken de aandacht krijgen die ze verdienen. Er kijkt niet alleen iemand naar die vooral focust op KPI's (key performance indicatoren) die bijdragen aan zijn of haar targets. Indien we potentieel zien, begeleiden wij een PoC (Proof of Concept) om vast te stellen of we het initiatief volledig willen omarmen. Grote initiatieven laten we beoordelen door onze directie. Ik waak ervoor dat initiatieven te snel worden afgewezen, ik verdedig goede ideeën die te weinig aandacht krijgen en ik daag soms ook startups uit om hun initiatieven aan te scherpen.

Opvolging van ideeën
Zodra is besloten om voor een bepaald initiatief een PoC op te starten, dan kom je als innovatiemanager echt op gang. Meestal stel ik een eigen team samen met 5 á 10 personen om zo goed mogelijk je project te kunnen runnen voor 3 tot 6 maanden. Ik haal de plannen langs de benodigde afdelingen zoals Legal, Privacy en Security, om te checken of alles in orde is. En ik houd altijd in de gaten wat het doel van het project is, zodat we scherp op de wind blijven varen.

Innovatie is niet alleen geld uitgeven
Innovatie wordt door sommigen gezien als een kostenpost. Enkel projecten opzetten en maar hopen dat er één succesvol is. Wat vaak wordt onderschat is dat we veel kennis opdoen over wat wel en niet werkt. Deze ervaring gebruiken we bij het lanceren (of juist tegenhouden) van innovatieve producten en diensten die aansluiten bij de core business.

Tevens kunnen we via het volgen en scouten van innovatieve oplossingen bepaalde trends wellicht verwerken in onze huidige producten of diensten. Op deze manier probeer ik mijn eigen organisatie scherp te houden en te prikkelen omtrent nieuwe initiatieven en mogelijkheden. Het helpt ook om de cultuur te veranderen en vaker kleine experimenten te runnen om zo vaker te ondernemen, falen en leren. Tenslotte zitten we vaak vroegtijdig met nieuwe klanten om de tafel om gezamenlijk nieuwe ideeën en proposities uit te werken waar we later de connectiviteit of additionele diensten voor verzorgen en zo nieuwe leads generen voor onze zakelijke afdeling.

Lees meer over netwerk en innovatie