Verhalen
"We stampen soms in drie dagen een campagne uit de grond"

"We stampen soms in drie dagen een campagne uit de grond"

Dave Frauenfelder over zijn dynamische werk bij VodafoneZiggo

Een paar jaar geleden stond Ajax in Stockholm in de finale van de UEFA Europa League. Speciaal voor deze gelegenheid stampten we in drie dagen tijd een complete inhaakcampagne uit de grond. We lieten Zweden op straat het lijflied 'Bloed, zweet en tranen' zingen en besloten de commercial met "Ziggö, trotse hoofdsponsor van Ajax". Zo dynamisch en creatief kan ons werk zijn.

Van zulke campagnes droomde ik vroeger als klein kind al. Alleen dacht ik toen dat ik een eigen reclamebureau zou hebben: 'Unique & Partners' noemde ik het. Mijn ouders lieten die naam zelfs zandstralen in het bovenraam van mijn kamerdeur! De realiteit pakte iets anders uit. Ik bleef wel creatief aan het werk, maar niet aan bureauzijde. Als 'adverteerder' werken blijkt namelijk leuker dan ik dacht. In deze rol kan ik van A tot Z bouwen aan het merk Ziggo.

Dat doe ik met heel veel plezier samen met het hele team. Wij zijn verantwoordelijk voor alle commerciële communicatie van Ziggo. Voor radio, TV, online, outdoor en in de winkels. Overal waar je Ziggo kunt tegenkomen. We werken daarvoor samen met onze bureaus, of liever gezegd, onze partners. We zorgen ervoor dat al deze producties passen bij Ziggo zodat mensen denken: 'Blij dat ik bij Ziggo zit!' Of als ze nog geen klant zijn: 'Daar moet ik bij horen!'

We baseren onze campagnes op sterke beloftes. Claims die we kunnen onderbouwen. Zo bieden we klanten de mogelijkheid om overal in de Europese Unie tv te kijken op hun laptop, tablet en mobiel met Ziggo GO. Voor de campagne 'Neem je TV lekker mee' werken we met onze bekende Ziggo-buurmannen: acteurs Kees Boot en Géza Weisz. Toen de Europese Unie bekend maakte dat content kijken binnen de EU is toegestaan, zijn we met het marketingteam aan tafel gaan zitten om dit momentum als merk te gaan claimen. In no time vlogen we na het 'nieuws uit Brussel' naar Portugal, om daar met een kleine crew in twee dagen tijd twaalf video's op te nemen, diverse campagnebeelden te fotograferen en in totaal bijna honderd verschillende vormen van communicatie te maken.

We gebruikten voor deze reclame verschillende sets. Terwijl een deel van het team de ene gebruikte, was een ander deel alvast de andere set aan het opbouwen en controleren. Filmden wij op de jeu-de-boules-baan, waren zij een strandscène aan het voorbereiden. Zo werkten we van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. Zo’n productie draaien in een korte tijd op een locatie, waar je ook echt weg van huis bent, zorgt ervoor dat je heel hecht samenwerkt. Het was hard werken, maar we hebben ontzettend veel plezier met elkaar gehad.

En gelukkig zie je dat ook terug in het eindresultaat! Ik ben er echt heel erg trots op. Ook omdat de campagne ervoor heeft gezorgd dat onze klanten massaal Ziggo GO zijn gaan downloaden en gebruiken. We hebben veel werk verzet om deze campagne voor elkaar te krijgen. Aan het team de taak iedereen mee te krijgen met alle stappen, in een grote organisatie als VodafoneZiggo. Het is mooi als dat dan lukt. Helemaal mooi is dat we met deze campagne zijn genomineerd voor twee SAN-accenten, de vakprijzen van, voor en door adverteerders.

In 2017 stampten we in drie dagen een mooie inhaker uit de grond. Na de onverwachte, maar ruime overwinning op Real Madrid onlangs, speelt Ajax nu de kwartfinale tegen Juventus. Dat had ik echt niet kunnen dromen. Nu hoop ik stiekem dat we weer zoiets magisch mogen gaan meemaken… zigGO AJAX!

Dave Frauenfelder
Head of Commercial Communications Ziggo

Lees meer over entertainment