Headerfoto Wifi Garantie piekseizoen

Wifi-verkeer piekt zodra de temperatuur daalt

Dataverbruik steeg in oktober al met 20 procent ten opzichte van juli

6 november 2025

  • Eén op de vijf Nederlanders (19%) merkt dat het wifi-netwerk thuis zwaarder wordt belast dan in de zomer.
  • Meer apparaten en bewoners tegelijk online zorgen voor extra druk op het netwerk, vooral bij streamen, gamen of videobellen.
  • Vaak blijft de verbinding in het hele huis soepel en betrouwbaar met simpele oplossingen. Soms is persoonlijk advies of een monteur noodzakelijk.

Het wifi-piekseizoen staat voor de deur. Nu de dagen korter worden en we vaker thuis zijn, stijgt het wifi-gebruik in Nederlandse huishoudens fors. Uit een analyse van Ziggo blijkt dat het datagebruik in oktober ruim 20% hoger lag dan in juli. Ook uit aanvullend consumentenonderzoek blijkt dat Nederlanders* hun wifi in de herfst en winter vaker gebruiken voor werk, series en games. Eén op de vijf Nederlanders merkt in deze maanden dat het wifi-netwerk thuis zwaarder wordt belast dan in de zomer. Met meer mensen thuis en meerdere apparaten tegelijk online, neemt de druk op wifi-netwerken in veel huishoudens verder toe.

Hoe meer mensen in een huis wonen, hoe groter de druk op het netwerk. Uit onderzoek van Ziggo blijkt dat het dataverbruik in oktober al 20% hoger lag dan in juli, en dat het de komende maanden naar verwachting verder zal toenemen. “We zien een duidelijke relatie tussen het weer en het wifi-gebruik thuis,” zegt Erwin Wisselaar, monteur bij Ziggo. “Als het kouder wordt, blijven mensen vaker binnen en gebruiken ze meerdere apparaten tegelijk. Dat leidt tot een hoger netwerkverbruik.” Ook het kijkgedrag verandert: 60% van de Nederlanders zegt in de herfst vaker films en series te streamen, en in de winter loopt dat op tot bijna 70%. Nu het aantal meerpersoonshuishoudens volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek bovendien blijft stijgen, neemt de druk op het wifi-netwerk verder toe.

Ziggo onderzocht ook hoe mensen in heel Nederland – zowel klanten als niet-klanten – de gevolgen van het wifi-piekseizoen ervaren. Veel Nederlanders geven aan dat hun wifi niet overal in huis even stabiel is. Vier op de tien (40%) geeft aan dat het bereik niet optimaal is, en slechts een derde (32%) heeft in de meeste kamers een stabiele verbinding. Wisselend bereik kan frustrerend zijn: video’s haperen, videogesprekken vallen uit en werken of gamen gaat traag of hapert. De meest voorkomende reactie? Zelf proberen op te lossen. 58% zet de router uit en weer aan, en 37% herstart het apparaat dat verbonden is, zoals een laptop of tablet. “Begrijpelijk om dat te doen, maar meestal ligt de oplossing in hoe de wifi in huis is ingericht en niet bij het internet zelf,” zegt Erwin Wisselaar.

“Wifi moet gewoon goed werken. Juist ook na de voordeur. Dat kan ook gewoon in elke kamer,” zegt Erwin Wisselaar. “Juist nu we in de herfst en winter met meer mensen tegelijk streamen, videobellen of gamen, loont het om je thuisnetwerk even onder de loep te nemen. Vaak helpen kleine aanpassingen al veel, zoals het modem niet achter een kast of tv zetten maar op hoogte en vrijstaand plaatsen. En als het dan nog niet goed werkt, kan het toevoegen of verplaatsen van een wifi-versterker veel haperingen voorkomen. Soms is dat niet voldoende en dan kijken we met de klant mee via de wifi-experts van de Wifi Crew, of kom ik zelf langs. Zo blijf je zorgeloos online, hoe druk het ook is in huis.”

*Verantwoording bij het onderzoek:
Het onderzoek is in oktober 2025 uitgevoerd door onderzoeksbureau PanelWizard onder een representatieve steekproef van werkende Nederlanders van 18 jaar waarbij klanten van alle Nederlandse internetproviders zijn meegenomen. In totaal hebben 1.146 respondenten binnen de doelgroep deelgenomen. De steekproef is representatief naar geslacht, leeftijd, regio en arbeidsparticipatie.