Hoe meer we weten, hoe beter we kunnen helpen

Big data is voor sommigen een beladen term, voor anderen juist dagelijkse kost. VodafoneZiggo legt uit wat we doen met klantgegevens (alléén als de klant daar toestemming voor geeft) en welke kansen die bergen aan data bieden.

VodafoneZiggo is onderweg naar een data-gedreven bedrijfsmodel. "Zet je de data centraal, dan zet je de klant centraal", concludeert Aziz Mohammadi, directeur Advanced Analytics.

interview - 3 min

Lees dit verhaal

VodafoneZiggo verbindt. Via telefoon, apps en e-mail brengen we je in contact met de wereld. Ook jouw verbinding met óns moet optimaal zijn. Het programma 'Future of Conversation' geeft vorm aan de toekomst van dit contact. Programmaleider Sanne Nolet neemt je mee naar de conversaties van morgen.

interview - 4 min

Lees dit verhaal

Meer weten?

Volg ons ook op LinkedIn en Twitter en blijf op de hoogte van nieuws, achtergronden en aankomende edities van ons magazine.

3 min

Connect Big data

De magie van design en de wiskunde achter data

Katja Sizova, directeur Digital, VodafoneZiggo

Stel je eens voor dat alles precies op maat is gemaakt voor jou. Elke winkel waar je binnenstapt, verkoopt alleen kleding in jouw maat, in de buurtsuper staan al je favoriete boodschappen bij elkaar in één schap, en op elke website staat de informatie precies zoals jij het graag wil hebben. Klinkt dat als sciencefiction? Nou, bij VodafoneZiggo werken we al hard aan de klantreis anno 2020.

Als kind stond het woord 'design' voor mij gelijk aan magie, iets wat alleen bereikbaar was voor mensen met buitenaardse krachten, dus niet voor mij. In plaats daarvan ging ik wiskunde studeren, iets wat ik leuk en uitdagend vond, hoewel in die tijd niet bepaald een populaire studiekeuze. Vandaag de dag in dit digitale tijdperk, vormen creatief design en wiskundige, op data gebaseerde modellen, de voorwaarden voor een goede klantervaring.

Hoe werkt dat nu precies? Laten we een voorwerp nemen dat we fysiek (in de 'echte' wereld) ontwerpen. Zodra het ontwerp klaar is, ziet en ervaart iedereen dat voorwerp op dezelfde manier. Eigenlijk gedurende de hele levensduur van het object. Ook al wordt het volledig toegespitst op de smaak van de gebruiker, bijvoorbeeld qua kleur, materiaal, maat e.d., het voorwerp zelf blijft in principe onveranderd.

Hoe anders is het bij digitaal ontwerpen en klantervaring. Boodschappen, plaatjes, interacties op websites, sociale media en apps zijn toegespitst op onze persoonlijke voorkeuren en daardoor van persoon tot persoon verschillend. Ze veranderen mettertijd en passen zich bovendien aan de context en geografische locatie aan.

Bij VodafoneZiggo heeft deze nieuwe ervaring onze volle aandacht. De klant kan zelf bepalen welke informatie hij met ons wil delen en welke updates hij van ons wil ontvangen, bijv. over de Formule 1. Zodra die data in onze systemen zit, kunnen we hem doelgericht content en aanbiedingen sturen. Bijvoorbeeld als hij in de trein naar huis zit en misschien vergeten is dat Max Verstappen vanaf pole positie start. De race staat op het punt van beginnen. Dus sturen we hem een herinnering op zijn smartphone, met het aanbod om de Ziggo GO App te downloaden en de race live te bekijken. Met zo’n bericht helpen we hem te genieten van zijn hobby. En dat is precies wat we als bedrijf graag willen bereiken.

De online ervaring is gebaseerd op persoonlijke voorkeuren, maakt gebruik van non-stop voortschrijdende digitale technologie en leunt zwaar op wiskundige modellen. Met de juiste combinatie van data kunnen we de juiste actie bepalen voor die specifieke persoon, op het juiste moment, op de juiste plek. Natuurlijk gebruiken we daarbij alleen die data die de klant zelf met ons wil delen. Digitaal design is het punt waar creativiteit, techniek en data samenkomen. Ook wel eens omschreven als het kruispunt waar de magie ontstaat. En allemaal samen zijn we in staat om ons digitale leven nog beter te maken!

VodafoneZiggo is altijd op zoek naar creatieve ontwerpers, datagoeroes en slimme, innovatieve techneuten die willen meedenken over het verbeteren van de digitale leefomgeving en de klantreis. Daarom werken we samen met de Masteropleiding Digital Design en dragen we projecten aan waar studenten hun tanden in kunnen zetten. Als onderdeel van de Dutch Design Week 2018 hebben we een ontwerpwedstrijd gepost in een Creative Jam waarbij we jonge talenten uitnodigen om mee te denken.

https://careers.vodafoneziggo.com/en/job-fields/customer-experience-digital

Katja Sizova, directeur Digital, VodafoneZiggo
VZ

VodafoneZiggoVodafoneZiggo

Share this article