FC Urban verzorgt al meerdere jaren de digitale community voor voetbal in de buitenlucht en met gebruik van gamification en data science maken ze dit volledig on demand. De startup groeit 15 procent per maand en met alleen al 400 leden in de maand mei, laten ze zien Fit for the Future te zijn. Vanwege hun blik op de toekomst reikt Vodafone Business het tweede Fit for the Future-certificaat uit aan Joep Lamme en Luuk Kramer, oprichters van FC Urban.
Het bedrijf startte in 2017 nadat de oprichters zelf als amateurvoetballers de wedstrijdbeleving graag anders zagen. Voetbal moest wat hen betreft laagdrempelig zijn, waar continue team verplichtingen niet bij horen. Ze richtten FC Urban op, een platform in Nederland en andere landen in Europa, dat voor een potje voetbal (5 tegen 5 of 8 tegen 8) de goals, hesjes, de bal en een scheidsrechter regelt. Voetballers kunnen zich, via de app, met een groep opgeven of zich aansluiten bij andere spelers. Gebruikers moeten enkel een plek reserveren en de fee betalen. Een zelf ontwikkeld algoritme voorspelt vervolgens gelijkwaardige teams om een wedstrijd te spelen. Met het bouwen van deze digitale voetbalcommunity speelt het bedrijf in op de vraag van wedstrijden on demand, waar, wanneer en voor wie dan ook.
Als Fit for the Future-bedrijf anticipeert FC Urban op actuele insights, waarbij het werkt met Urban Masters. Dit zijn de mensen die de wedstrijden op locatie faciliteren met hesjes, een scheidsrechter en de data voor de systemen van FC Urban. Hierdoor heeft het platform zicht op de potentie op gebied van marketing en sales en startte een incentive-programma, waarin de data van de Urban Masters inzichtelijk werd gemaakt voor iedere gebruiker van het platform. Resultaten van gebruikers kunnen zo makkelijk vergeleken worden met anderen in de community. Als resultaat steeg het ledenaantal van het platform direct.
Een nieuwe toevoeging aan het platform is gamification, een manier om de leden engaged te houden. FC Urban ontwikkelde een tool die bijhoudt hoeveel wedstrijden jij als deelnemer speelt, hoe vaak je scoort en hoe vaak je in een winnend team zit. Twee uur na de wedstrijd kun je in je FC-Urban-profiel je eigen statistieken bekijken en die vergelijken met andere spelers wereldwijd.
John van Vianen, Executive Director Zakelijke markt VodafoneZiggo: “FC Urban laat met het gebruik van gamification en hun data inzichten zien dat technologie de sleutel is tot vooruitgang voor het bedrijf. Daarmee laten ze ook direct zien dat dit loont, zowel in groei als in klantbeleving.”
Fit For the Future-bedrijven blijken succesvoller
Fit for the Future-bedrijven kenmerken zich door ‘klaar voor de toekomst’ te zijn en bovengemiddeld te scoren op een aantal FFtF-criteria, zoals technologische ontwikkeling, toekomstbestendige strategie en vermogen om in een veranderende markt mee te bewegen. De Fit For the Future-status is voor bedrijven een erkenning voor succesvol ondernemen, groei en ontwikkeling welke symbool staan voor een grotere kans op overleving en succes. Het toont tevens het voorop lopen in de markt en vormt een inspiratie voor andere bedrijven. Zo waren dit aan het begin van de pandemie ook de bedrijven die snel en succesvol omschakelden naar vormen van hybride werken. Zij en andere ondernemingen welke aan de FFtF-criteria voldoen zullen in de toekomst ook een predicaat ontvangen en daarmee anderen inspireren zich klaar te stomen voor de toekomst binnen hun eigen branche.