Ze raadt andere ouderen aan om net zo handig te worden met al die digitale snufjes. ’Je moet gewoon durven klikken.’ Meer dan 500 connecties heeft Greet Veltman (96) op Linkedin. Onderaan haar CV, waar onder andere banen als vrijwillige verpleegkundige bij het Rode Kruis en DJ bij een radiozender op staan, staat een losse notitie van Greet: ’Linkedin gaat niet verder terug dan 1958.’ Eronder beschrijft ze daarom de rest van haar werkende leven, dat na de Tweede Wereldoorlog begon.
Volgende maand wordt Greet 97, maar ze is nog steeds actief. „Ik blijf fit door met mijn hondje Wendy te wandelen”, zegt ze. „Ik doe van alles, bijvoorbeeld ook voor het ouderennetwerk.
Ook mentaal is de goedlachse Hoornse nog helemaal bij. En dat komt zeker ook door haar onvermoeibare nieuwsgierigheid naar alles wat digitaal is. Ze mailt, bestelt spullen, zoekt medische informatie op voor zichzelf en haar hondje, reageert op Linkedin-posts en houdt contact met familie via haar iPad, laptop en smartwatch. „Je moet gewoon durven klikken,” zegt ze. „Als ik iets niet snap, zoek ik het uit.” Dankzij haar digitale handigheid staat ze in verbinding met de wereld en blijft ze midden in het leven staan.
De magie van techniek
„Ik vind die dingen gewoon interessant. Het is echt een passie van me.” Greet groeide op in een tijd zonder televisie, maar ontdekte al vroeg de magie van techniek. „Mijn eerste computer was een Atari”, vertelt ze. „Dat zal rond 1980 geweest zijn. Die moest je zelf programmeren. Er zat geen handleiding bij, dus ik heb wekenlang zitten uitvogelen hoe het werkte. Puntjes, streepjes, komma’s; ik puzzelde tot het me lukte.” Soms zat ik tot vier uur ’s nachts achter dat ding. En dan werkte het ineens. Dan was ik zó blij.”
Greet raadt andere ouderen aan om ook online te gaan. ’Je moet het gewoon proberen.’
Contact met kinderen en kleinkinderen
Dat ontdekkende zit in Greets natuur. Zo ontwierp ze jaren geleden een digitale zorgpas waarin iedereen zijn medische gegevens kon bijhouden. Ze werd zelfs uitgenodigd om haar idee toe te lichten in de Tweede Kamer. „Ze vonden het prachtig, maar er was honderdduizend euro nodig. Dat kreeg ik niet”, zegt ze schouderophalend. „Maar het werkte wél.”
Er ging een wereld voor haar open. Ze maakte eigen programma’s, ontwikkelde zelfs een spelletje. Toen internet in de jaren negentig zijn intrede deed, maakte Greet daar meteen veelvuldig gebruik van.
Nog altijd is ze dagelijks online. Ze heeft een laptop, een tablet én een smartwatch (“Ik was een van de eersten met zo’n ding”) en vindt het internet geweldig. „Je kunt er van alles opzoeken. Bovendien zie je je familie, je kinderen, je kleinkinderen. Dat is het leukste van allemaal.”
Eerste stappen in de digitale wereld
Het zal geen verrassing zijn dat Greet alle ouderen adviseert om online te gaan, ook als ze misschien aarzelen. „Je moet het gewoon proberen. Ga er een beetje mee spelen, doe niet meteen de moeilijke dingen. Doe eerst een spelletje. Dan komt de rest vanzelf.”
Een andere aanrader volgens Greet: het laagdrempelige gratis lesprogramma Welkom Online, ontwikkeld door Vodafone Foundation en het Nationaal Ouderenfonds. Het programma helpt ouderen met praktische online hulp, persoonlijke tips en inspirerende voorbeelden. Zo kunnen zij op een toegankelijke en simpele manier hun eerste stappen in de digitale wereld zetten. „Dat is heel goed”, vindt ze. „Vooral die module over Het actieve leven. Want ook al ben je niet bij elkaar, je praat wél met elkaar.”
Ook met de nieuwste technologie kan Greet prima overweg. Ze gebruikt een smartwatch met onder andere een stappenteller en hartslagmeter. „Heel handig om je gezondheid mee in de gaten te houden.”
Gewoon opletten
Greet is zich bewust van de risico’s online, al laat ze zich er niet door afschrikken. Eén keer kreeg ze te maken met oplichters. „Toen zat iemand in mijn laptop en kon ik niks meer doen”, vertelt ze. „Maar verder gaat het altijd goed. Je moet gewoon een beetje opletten. Zie je iets geks, dan laat je het.” Ze vindt het belangrijk dat andere ouderen ook digitaal vaardig worden. Niet alleen om praktische redenen, maar vooral voor het contact. „Er zijn mensen die nergens meer heen gaan. Dan is het fijn als je kan beeldbellen of berichtjes sturen. Zo praat je toch met elkaar.”
Ook wegwijs worden op het internet?
Welkom online! Ook goed om te weten: naast dit programma zijn er op dinsdag t/m vrijdag tussen 10.00 en 12.00 uur digitale inloopuren in de winkels van Vodafone en Ziggo. Daar kan iedereen terecht met digitale vragen, of bijvoorbeeld voor praktische ondersteuning bij het gebruik van een telefoon of tablet en vragen over veilig internetten. Rond Black Friday en de feestdagen kan het iets drukker zijn, maar medewerkers helpen iedereen zo snel mogelijk. Van 24 t/m 30 november organiseert de Alliantie Digitaal Samenleven ’de Week van Digitaal Meedoen: een actieweek waarin organisaties in het hele land laten zien wat er aan ondersteuning en hulp beschikbaar is op lokaal niveau, om ervoor te zorgen dat iedereen mee kan doen in de digitale samenleving.
