Progress For Everyone

Nieuwe online Masters-les ‘Je scherm de baas’ in de Week van de Mediawijsheid

Vodafone Foundation helpt jongeren veilig, vaardig en bewust online zijn

7 november 2025

Voor de Week van de Mediawijsheid introduceert Vodafone Foundation ‘Je scherm de baas’: een nieuwe les voor bovenbouwers en brugklassers over slimme keuzes maken tussen schermtijd en vrije tijd.

Gezond schermgebruik
Van 7 t/m 14 november staat de Week van de Mediawijsheid in het teken van gezond schermgebruik. Online zijn is leuk, maar te veel prikkels kunnen je hoofd vol maken. Bewust kiezen is belangrijk!

Daarom doen deze week duizenden klassen door het hele land mee aan MediaMasters, een game vol interactieve opdrachten over schermgebruik en digitale veiligheid. Daarmee strijden ze om de titel ‘Meest mediawijze klas van Nederland’.

Vodafone Foundation draagt als netwerkpartner bij aan de game én lanceert een nieuwe Online Masters-les ‘Je scherm de baas', waarin jongeren de balans leren vinden tussen offline en online.
“We zijn absoluut niet tegen schermen. Technologie biedt jongeren geweldige kansen. Maar het is wel belangrijk dat ze leren hoe ze veilig, vaardig en bewust online kunnen zijn. Daarom ontwikkelen we deze lessen en doen we actief mee aan de Week van de Mediawijsheid", zegt Kim Huntjes, Social Impact Manager bij Vodafone Foundation.

Wat is Online Masters?
Jongeren swipen, gamen, ontdekken en delen. Hun wereld is digitaal, vol kansen en uitdagingen. Maar hoe leren ze tech slim gebruiken en veilig online blijven? Dat gaat niet vanzelf. Daarom lanceerde Vodafone Foundation in 2017 het programma Online Masters. Gratis, interactieve lessen voor leerlingen in groep 7-8 en klas 1-2. Met slimme opdrachten en challenges werken ze op een leuke manier aan hun digitale skills.

Nieuwe lessen
Deze week introduceert Vodafone Foundation een nieuwe les: ‘Je scherm de baas’.
“In deze les draait het om de balans tussen online en offline. Jongeren leren wat te veel schermtijd met je doet, krijgen praktische opdrachten en tips om bewust met hun tijd om te gaan. Ze ontdekken hoe apps en games je aandacht proberen vast te houden en wat je zelf kan doen om je scherm de baas te blijven", aldus Huntjens.
Onlangs voegde Vodafone Foundation ook de les 'Mijn foto, mijn keuze’ toe. Hierin leren jongeren wat online toestemming (‘consent’) betekent. Ze denken na over hun eigen grenzen en die van anderen, leren bewust kiezen wat ze wel of niet willen delen en hoe ze dat kunnen aangeven.

Sterk staan in de digitale wereld
Online Masters bestaat uit vier modules: Digital, Creative, Safe en Social. Ze behandelen onderwerpen als AI, robotica, online privacy en schermgebruik. Elk jaar leren ruim 100.000 jongeren hoe ze veilig online kunnen zijn, bewuste keuzes maken en ontdekken ze hun digitale talenten. De modules zijn altijd actueel dankzij vak experts en partners als ECP/veiliginternetten, Netwerk Mediawijsheid en Save The Children die bijdragen aan de content.

Vodafone Foundation
Vodafone Foundation in Nederland zet zich sinds 2002 in om iedereen te helpen met technologie. De stichting richt zich op het vergroten van digitale vaardigheden van jong en oud, zodat iedereen mee kan doen in de digitale samenleving. Voor scholen heeft Vodafone Foundation het lesprogramma Online Masters ontwikkeld, dat in lijn is met het curriculum Digitale Geletterdheid. Voor ouderen biedt de stichting het programma Welkom Online.