VodafoneZiggo kijkt terug op een goed derde kwartaal. De totale omzet steeg met bijna 2% en het operationele bedrijfsresultaat groeide met ruim 2%. Kortom, het bedrijf ligt goed op koers om de financiële doelstellingen voor 2021 te behalen.

Het goede momentum zette zich voort in het derde kwartaal, met een sterke groei van het aantal nieuwe mobiele en zakelijke klanten en een stabiel internetklantenbestand. Daarnaast blijft het aantal huishoudens dat klant is bij Vodafone én Ziggo, stevig groeien. Dit bewijst dat de zogeheten converged strategie werkt. Klanten die vaste en mobiele diensten combineren, zijn meer tevreden en blijven langer klant.

Klanten blijven de grootste focus voor VodafoneZiggo. Klanten verwachten snelle en stabiele connectiviteit, waar ze ook zijn en ongeacht de gebruikte technologie. Daarom heeft VodafoneZiggo het afgelopen kwartaal verder geïnvesteerd in de zogeheten Nederlandse ‘Gigabit Society’. Met onder andere het nationale 1 gigabit uitrolprogramma, landelijke 5G-dekking, nieuwe SmartWiFi pods om de in-huis klantervaring te maximaliseren, een speciale WiFi Crew en steeds hogere internetsnelheden. Deze investeringen vertalen zich in een stijgende klanttevredenheid.

Hoogtepunten Q3 2021

  • Steeds meer huishoudens combineren vaste en mobiele diensten bij VodafoneZiggo met 9.000 nieuwe geconvergeerde huishoudens en 49.000 nieuwe geconvergeerde SIMs. In de eerste 9 maanden van dit jaar kreeg VodafoneZiggo er 29.000 nieuwe geconvergeerde huishoudens en 128.000 nieuwe geconvergeerde SIMs bij
  • De groei van het aantal nieuwe mobiele en zakelijke klanten houdt stevig aan en het internetklantenbestand is stabiel
    • Het aantal mobiele klanten is dit kwartaal netto met 67.000 gegroeid, waardoor het totaal dit jaar na 9 maanden op 184.000 komt
    • Een stabiel internetklantenbestand. Per saldo daalde het totale aantal internetaansluitingen met 10.500 of 0.3% tot een totaal van 3,3 miljoen internetklanten
    • Sterke groei in de zakelijke markt met 3.500 internetklanten en 26.000 mobiele klanten
  • Ook dit kwartaal is er verder geïnvesteerd in productontwikkelingen, entertainment en technologie om de klanten te kunnen bieden wat ze nodig hebben
    • 4,6 miljoen huishoudens aangesloten op 1 gigabit-internet
    • Gratis software-upgrade voor de modems van 2,2 miljoen klanten, waarbij SmartWifi-functies zijn toegevoegd om het internetbereik binnenshuis te vergroten
    • Nieuwe SmartWifi-boosters gelanceerd, ondersteund door de SmartWifi app
    • Wifi Crew, gespecialiseerd in het helpen bij wifi-problemen van klanten, is opgeschaald
    • Verdere uitbreiding van de tv-ervaring met de aankondiging van nieuwe sportrechten: Franse Ligue 1 en MotoGP op Ziggo Sport.
    • VodafoneZiggo is klaar voor de invoering van het Hybride Werken van thuis en op kantoor. Dit beleid is beschikbaar gemaakt voor Nederlandse bedrijven en organisaties en levert hiermee een bijdrage aan het verminderen van files, het reduceren van de CO2-uitstoot en is daarmee een antwoord op een aantal belangrijke maatschappelijke vraagstukken
  • De aanhoudende groei van mobiele klanten en herstel van de roaming-inkomsten leiden tot een omzetgroei van 2%. Dit betekent omzetgroei voor het tiende opeenvolgende kwartaal
  • Een groei van het operationele bedrijfsresultaat (EBITDA) met 2% tot €490 miljoen, dankzij de omzetgroei en een sterke kostenbeheersing
  • Er is €166 miljoen (€589 miljoen in de eerste 9 maanden van 2021) terug geïnvesteerd in de mobiele en vaste netwerken, systemen, verdere productontwikkelingen en nieuwe klantaansluitingen, om zo te garanderen dat de klanten de beste diensten geleverd krijgen op VodafoneZiggo's GigaNet
  • Goed op koers om de financiële doelstellingen voor het gehele jaar te realiseren
    • Circa 2% groei van ons operationeel bedrijfsresultaat (voorheen 1%-3% groei)
    • Tussen 19%-21% van de omzet terug investeren in de netwerkinfrastructuur, bestaande en nieuwe producten en in het verbeteren van de dienstverlening
VodafoneZiggo Q3 2021