De regio's Nijmegen-Tiel en Ermelo maken in de nacht van maandag 24 februari op dinsdag 25 februari a.s. de overstap van analoge naar volledig digitale televisie. Ziggo startte in maart 2018 met het omschakelen van analoge naar volledig digitale kabel-tv.

Eerder vond de analoge afschakeling plaats in de regio's Flevoland, Rotterdam, Amsterdam, Den Haag, Gelderland, Utrecht, Groningen en Eindhoven. Via digitale kabel-tv levert Ziggo overal televisie in digitale kwaliteit aan al haar klanten, alleen niet iedereen maakt daar al gebruik van. Verreweg het grootste deel van de klanten kijkt al wel volledig digitaal tv. In elke regio informeert Ziggo de klanten ruim van tevoren over het moment van de omschakeling in hun buurt.

Ziggo-klanten kunnen zelf controleren of ze al digitaal televisiekijken. Dit kan door de televisie op kanaal 14 te zetten. Verschijnt de zender Ziggo Sport in beeld, dan kijkt men al digitaal. Is er op dat kanaal een andere zender te zien, dan wordt er nog analoog gekeken. In dat geval kan de klant via ziggo.nl/schakelmee meer informatie vinden over hoe mee te schakelen.

Plaatsen Nijmegen-Tiel en omgeving Ermelo

Regio Nijmegen - Tiel en Ermelo

Zie bijlage met alle plaatsnamen

"Er is door de jaren heen veel veranderd op tv-gebied. Het beeld ging van zwart-wit naar kleur, de antenne verdween van de daken. Nu kijken we behalve op het televisiescherm ook tv op mobiel en tablet. Het aantal mensen dat nog analoog tv kijkt is nog minimaal. Het analoge tv-signaal gaat daarom stoppen, daarna leveren we al onze klanten digitale kabel tv, via diezelfde kabel. We gaan dóór met vernieuwen en bouwen aan het netwerk van de toekomst dat nog sneller, stabieler en slimmer is. Dit valt onder ons GigaNet", zegt Jeroen Hoencamp, CEO van VodafoneZiggo.

Extra zenders
Na de omzetting van analoge naar digitale ontvangst krijgen Ziggo-klanten er ook extra zenders bij, waaronder Ziggo Sport, met onder andere live Formule 1, Champions League, de Engelse en Spaanse voetbalcompetities en nog veel meer sport. Ook ontvangen zij alle regionale zenders van Nederland. Bovendien zijn NPO 1, 2 en 3 voortaan in HD-kwaliteit te bekijken. De overstap naar digitale kabel-tv heeft geen invloed op de abonnementskosten, deze blijven gelijk aan het abonnement dat de klant al heeft.

Ondersteuning bij omschakeling
Klanten ontvangen een brief of e-mail waarin verdere informatie staat. Om klanten te helpen met de omschakeling zet Ziggo, naast medewerkers op de callcenters en bestaande servicepunten, ook extra monteurs in die aan huis een helpende hand kunnen bieden.

Voor meer inzichten en uitleg over dit project: Schakel mee: over een jaar is alles digitaal