Nieuwsberichten

Organisatie

    toon meer nieuws

    Vodafone: geruisloze afschakeling van 3G in Nederland

    8 april 2020

    Na zorgvuldige voorbereiding schakelde Vodafone in februari 2020 zijn 3G-netwerk in Nederland definitief uit. Hiermee is extra capaciteit vrijgespeeld in het mobiele Vodafone-netwerk voor een nog betere klantervaring in de nabije toekomst.

    Onder het motto 'groei mee naar 4G' werden klanten in de aanloop van meer dan twee jaar meerdere keren geattendeerd op deze verandering. Zo is deze megaoperatie zowel voor klanten als ook technisch vrijwel geruisloos verlopen. Binnen Vodafone Group is Nederland de eerste die afscheid nam van 3G: een geslaagde pilot voor de rest van de wereld om beschikbaar radiospectrum efficiënter te gebruiken.

    Eelco Ploum, programmamanager van het '4G-4-all'-programma, is zeer content met de afschakeling van 3G: "Bij aankondiging van deze afschakeling in 2017 is de voorbereiding van het traject meteen opgestart. Een minutieuze operatie waarbij het mobiele netwerk technisch onderhanden is genomen ter optimalisatie van de 3G-afschakeling en om voldoende 2G/4G capaciteit zeker te stellen."

    Regionale afschakeling
    Vanaf 4 februari startte het afschakelingsproces waar maanden aan planning en voorbereiding vooraf is gegaan. Inzet was om stapsgewijs het 3G-netwerk af te schakelen. "Dit is vervolgens per regio uitgevoerd zonder noemenswaardige storingen bij klanten of in systemen", aldus Ploum. "Op papier was dat ook onze verwachting, maar nog mooier dat het bij de uitvoering is gelukt om 3G in Nederland geruisloos af te schakelen."

    Klanten mee naar 4G
    Aanvankelijk klonken er wel enkele protesten tegen het verdwijnen van 3G. Dankzij tijdige en herhaalde klantgerichte benadering met uitleg over het verdwijnen van 3G en hulp bij de overgang naar 4G, waren er amper klachten over de afschakeling. Zelf was Vodafone al in 2017 gestopt met het aanbieden van 3G-abonnementen en toestellen om te anticiperen op deze verandering.

    Zakelijke klanten zijn door hun accountmanagers geïnformeerd en gewezen op de alternatieven. Particulieren kregen op hun toestel enkele keren een sms om hen te wijzen op het aflopen van 3G. "Dit heeft uitstekend gewerkt," concludeert Eelco Ploum, 'want van de oorspronkelijke groep van 3G-klanten is in de loop der tijd 95 procent geüpgraded naar 4G."

    Een klein deel van de klanten kiest er bewust voor om op dit moment nog niet mee te groeien naar 4G. Dat is voor hen geen probleem als het vooral gaat om bereikbaarheid (op 2G) en als geen of amper mobiele data nodig is, want mobiel dataverkeer op 2G is stukken trager dan op 4G.

    Lees meer over ons netwerk