Shop Vodafone Ziggo pui

VodafoneZiggo voert nieuw strategisch plan uit en ziet tekenen van commerciële verbetering

1 augustus 2025

  • Omzet Q2 2025: €990 miljoen (-2,4% ten opzichte van Q2 2024)
  • Aangepaste EBITDA: €438 miljoen (-9,1% ten opzichte van Q2 2024), mede door hogere content- en marketingkosten
  • Nieuw internetportfolio en proactieve klantmigraties leidden tot verbetering van het klantbehoud
  • VodafoneZiggo op schema volgens herziene guidance voor 2025
  • Groei in Ziggo Sport-inkomsten en vaste B2B-diensten ondersteunt resultaat
  • Strategisch partnerschap met DELTA Fiber breidt bereik uit met 600.000 huishoudens
  • Nieuw operationeel model en merkfocus per 1 juli ingevoerd

In het tweede kwartaal van 2025 zette VodafoneZiggo belangrijke stappen bij de uitvoering van zijn nieuwe bedrijfsstrategie. Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde kwartaalcijfers van Liberty Global, mede-eigenaar (50%) van VodafoneZiggo. Het Nederlandse telecombedrijf werkt volop aan een verdere verbetering van de dienstverlening aan klanten. Daarbij zet het bedrijf in op betrouwbaar en snel internet in het hele land.

"Bemoedigend is dat we gedurende het tweede kwartaal tekenen van commerciële verbetering zagen, met name in vaste internetdiensten", aldus CFO Ritchy Drost. “Dat zijn de eerste positieve effecten van de strategische koerswijziging die we eerder dit jaar zijn gestart. Onze focus ligt nu nog nadrukkelijker op klantwaarde en eenvoud. Dat zie je terug in onze prestaties en klanttevredenheid.”

Commerciële vooruitgang
De invoering van een nieuw internetportfolio en proactieve klantmigraties naar dat portfolio leidde vanaf mei tot verbetering van het klantbehoud. Ten opzichte van het eerste kwartaal verbeterde het netto-verlies met 3.000 tot 27.500. Ook droeg de introductie van de Wifi Garantie, die klanten thuis verzekerd van stabiel en snel internet, bij aan hogere klanttevredenheid en loyaliteit. In het consumentensegment zagen we een stijging van het aantal mobiele klanten (+6.000), terwijl in het zakelijke segment een daling plaatsvond door de beëindiging van overheidscontracten.

De omzet daalde met 2,4% naar €990 miljoen, onder andere door een afname van het aantal internetklanten. Tegelijkertijd stegen de inkomsten uit vaste zakelijke diensten en Ziggo Sport. De aangepaste EBITDA daalde met 9,1% tot €438 miljoen, mede als gevolg van hogere UEFA-programmakosten en grotere marketingcampagnes.

Netwerkinvesteringen en innovatie op schema
Als onderdeel van de nieuwe bedrijfsstrategie investeert VodafoneZiggo fors in zijn netwerk. In het tweede kwartaal is een strategische samenwerking met DELTA Fiber aangekondigd, die het vaste netwerk vanaf 2026 uitbreidt met 600.000 extra huishoudens.

VodafoneZiggo is van plan 2 Gbps internet via het bestaande Docsis 3.1 platform te introduceren. De voorbereidingen hiervoor zijn in volle gang. Ook liggen de plannen voor de uitrol van DOCSIS 4.0 op schema, met internetsnelheden van 8 Gbps in 2026 als stip aan de horizon. De recent aangekondigde samenwerking met technologiepartner Teleste speelt daarbij een belangrijke rol.

Daarnaast is er flinke voortgang geboekt met de uitrol van 5G op de 3,5 GHz-band. Deze uitbreiding zorgt voor meer capaciteit, snellere verbindingen en betere dekking, onder andere op 69 treintrajecten.

Nieuwe organisatiestructuur en merkfocus
Sinds 1 juli werkt VodafoneZiggo met een nieuwe organisatiestructuur die is ingericht op meer wendbaarheid en effectievere samenwerking. "Door onze organisatie te versimpelen en te kiezen voor gespecialiseerde teams per merk – Ziggo, Vodafone en hollandsnieuwe – die het volledige traject van productontwerp tot levering beheren, kunnen we sneller inspelen op klantbehoeften en marktontwikkelingen", aldus Drost.

Elk merk is daarbij scherp gepositioneerd met krachtige campagnes en een hernieuwde focus, wat de herkenning en het vertrouwen onder klanten vergroot. Drost: "Afgelopen kwartaal hebben we onder andere de merkpositionering van Vodafone verder aangescherpt met een nadrukkelijke focus op technologische innovaties, waardoor het merk nog beter aansluit bij de behoeften van moderne, digitaal gedreven klanten."

Tot slot benadrukt Drost dat VodafoneZiggo vasthoudt aan de eerder gecommuniceerde, herziene guidance voor het volledige jaar. “We bouwen verder aan een verbetering van de dienstverlening aan onze klanten, toekomstbestendige netwerken en efficiëntere organisatie. De cijfers van dit kwartaal sterken ons in de overtuiging dat we op de goede weg zijn.”