Onze maatschappij digitaliseert snel en biedt een wereld aan kansen en mogelijkheden. Om er voor te zorgen dat iedereen, jong en oud, mee kan komen is het nodig om de juiste digitale vaardigheden te ontwikkelen. VodafoneZiggo maakt zich hiervoor hard en draagt daar op verschillende manieren aan bij. Onder meer door het organiseren van Experience Days, waar jongeren kennismaken met technologie en een kijkje achter de schermen van het bedrijf krijgen.

Vier scholieren zitten geconcentreerd gebogen over een werkblad, waarop ze met een speciale tang een kabel ontdoen van zijn plastic omhulsel. 'Strippen' heet dat. Vervolgens plaatsen ze er een metalen verbindingsstuk op. "Gelukt!" roept een leerling, terwijl haar buurman met kracht probeert een kabel door te knippen. "Best moeilijk", vindt hij. 

Ervaren hoe leuk technologie is
Elke maand organiseert VodafoneZiggo op verschillende vestigingen een Experience Day voor scholieren uit groep 7 en 8 van het basisonderwijs en de eerste klassen van het voortgezet onderwijs. Op jaarbasis volgen zo'n 2000 leerlingen de workshops, die worden gegeven door bevlogen medewerkers. "We willen kinderen laten zien hoe ze vaardig, veilig en bewust kunnen omgaan met technologie. We tonen hoe leuk techniek is en hopen hen enthousiast te maken om een technisch beroep te kiezen", zegt Marieke Dekker, Directeur External Affairs van VodafoneZiggo." Dat is belangrijk voor hun toekomst, omdat digitale middelen tegenwoordig in bijna elk onderdeel van de maatschappij aanwezig zijn. Dat betekent dat zij na hun studie vrijwel zeker werk vinden. Voor technologische bedrijven als het onze is het van belang dat er een continue aanwas is van ICT-talenten. De inzet van collega's die met passie over hun werk vertellen, is hiervoor onmisbaar." 

De leerkracht van de aanwezige schoolklas: "Een ervaring als deze maakt de wereld van onze leerlingen letterlijk en figuurlijk groter. Veel kinderen kennen de wereld buiten hun eigen buurt gewoonweg niet. De meesten zijn nog nooit in een bedrijf geweest. Mobieltjes en internet kennen ze allemaal, maar de techniek erachter niet. Wat ze hier leren staat heel dicht bij hun belevingswereld. Daardoor vinden ze het super interessant." 

Kansen voor iedereen
De Experience Day richt zich met name op kinderen uit wijken met een sociaaleconomische achterstand die weinig rolmodellen hebben om hen te inspireren. Daarom werkt VodafoneZiggo samen met JINC , een organisatie die zich richt zich op Nederlandse kinderen die opgroeien in een omgeving met veel werkloosheid. "Omdat we als bedrijf midden in de samenleving staan, willen we dat iedereen de kans krijgt om mee te doen", vertelt Dekker. "Wij beschouwen technische vaardigheden als voorwaarde om mee te komen in de digitale maatschappij."

Uit een van de ruimtes klinkt schaterlachen. De workshops blijken nuttig en vooral erg leuk om te doen.

Gerelateerd artikel:
"Kinderen leren digitale vaardigheden in interactief lesprogramma"