Op uitnodiging van VodafoneZiggo verkenden dertig ouderen de mogelijkheden van hun mobiele telefoons. Ondersteund door speciaal getrainde Digimaatjes maakten ze kennis met 'Digitale Dinsdag', een nieuw initiatief dat ouderen meeneemt in de digitale wereld.

"Weten jullie wat een selfie is?", vraagt Digimaatje Michelle van VodafoneZiggo aan de drie zeventigers die ze begeleidt. "Ik weet wel wat het ís, maar niet hoe je er eentje maakt," bekent deelnemer Wieneke. Met hulp van Michelle doet ze een poging. "Dit knopje? Eentje hoger? Iets dichter bij elkaar, mensen, anders past het niet." En raak. Vier lachende gezichten. "Dat was makkelijker dan ik dacht."

'Digitale Dinsdag' in VodafoneZiggo-winkels
Kleine handigheidjes. Daar gaat het om tijdens de speurtocht waarmee VodafoneZiggo Digitale Dinsdag aftrapt, een wekelijks inloopmoment in de winkels waar ouderen vanaf nu terechtkunnen met vragen op digitaal gebied. Hoe vergroot je bijvoorbeeld het lettertype op je mobiele telefoon? En hoe navigeer je veilig op internet?

In de winkels in Almere, Capelle aan den IJssel, Utrecht Hoog Catharijne en Sneek staan speciaal getrainde medewerkers elke dinsdag van 10.00 tot 13.00 uur klaar. Deze Digimaatjes nemen de tijd voor praktische en persoonlijke hulp aan ouderen – of die nou klant zijn of niet.

Zo leuk kan digitale technologie zijn
Voormalig nieuwslezer Jan de Hoop geeft het startschot voor de speurtocht in het kantoor van VodafoneZiggo. Vervolgens beginnen de dertig deelnemers, ondersteund door hun Digimaatje, aan de digitale opdrachten. Jan de Hoop: "Ik ben zelf ook een oudere – dit jaar word ik 70. Door mijn radio- en tv-werk was ik altijd omgeven door techniek. Maar dat geldt niet voor iedereen. Goed dus dat je als senior terechtkunt op de 'Digitale Dinsdag'. Medewerkers nemen daar de tijd voor je."

Laura van Gestel van VodafoneZiggo knikt. "In de trein hiernaartoe heb ik het nieuws gelezen, mijn mail gecheckt, met een collega gebeld", zegt de Director Corporate Social Responsibility. "Digitale technologie brengt veel. In onze winkels helpen we ouderen om er makkelijker gebruik van te maken. En zo verbonden te blijven in de snel veranderende digitale samenleving."

thumbnail (1)

Het is een kwestie van weten hoe het moet
In de VodafoneZiggo-winkel onder het kantoor scant deelnemer Tineke met haar telefoon de QR-code op de muur – een van de opdrachten tijdens de speurtocht. Ze komt uit op een kaart met de route, waarvan ze een schermafbeelding maakt. "Dat lukte me nooit, maar ik heb net geleerd dat ik het knopje langer ingedrukt moet houden. Je moet het even weten."

Verderop pakt deelnemer Marijke haar telefoon erbij. Haar opdracht: de contactgegevens van de Speurtocht-master opslaan. Dat gaat niet in één keer goed. "Die icoontjes op het scherm zijn zo klein dat je zomaar op het verkeerde knopje drukt", zegt ze. Met een aanwijzing van haar Digimaatje gaat het vlot. Ze maakt een schermafbeelding van haar nieuwe contact en stuurt die naar de Speurtocht-master. 'Leerzaam!', schrijft ze erbij.

Deelnemer Fons heeft net hetzelfde gedaan. "Kijk, ik heb al een reactie terug. 'Joehoeoe!', staat er – met een smiley." Fons vindt 'Digitale Dinsdag' een mooi initiatief. Hij knikt naar de andere groepjes die samen met hun Digimaatjes in de weer zijn. "Hartverwarmend toch, hoe al die jonge mensen ouderen helpen?"

Fijn om te zien hoe het werkt
Deelnemer Ans leert de fijne kneepjes van het videobellen. Samen met Jan de Hoop zwaait ze in de camera van haar telefoon. "Voor mijn dochter", lacht ze. "Die is fan. En ik leer zo bij op digitaal gebied. Ik vind het soms lastig om de apps op m’n telefoon te gebruiken. Natuurlijk kan ik het aan mijn kinderen vragen, maar die wil ik niet altijd storen. Mijn Digimaatje legt het rustig uit. Zo fijn!"

Zo is het, zegt seniorenburgemeester Corrie Huiding later, als iedereen weer terug is in het kantoor van VodafoneZiggo. "Zelf ben ik 72", zegt ze. "Mijn kleinkinderen zijn razendsnel op hun telefoon. Maar mijn generatie is er niet mee grootgebracht. De 'Digitale Dinsdag' komt dus als geroepen."

Dan ploffen de deelnemers neer voor een lunch. Deelnemer Margaret parkeert haar rolstoel bij een van de tafeltjes. Hoe zij terugkijkt op de ochtend? "Echt heel leuk. En nuttig: je hebt op steeds meer plekken je telefoon nodig. Van een afspraak maken in het ziekenhuis tot voordeeltjes in de supermarkt – voor alles is een app. Fijn dat ik nu weet hoe het werkt."

Met 'Digitale Dinsdag' bevordert VodafoneZiggo een inclusieve digitale samenleving, waarin ouderen zich gesteund en zelfverzekerd voelen in het gebruik van digitale apparaten.

thumbnail