Wat gebeurt er als kinderen één dag de baas zijn? Op vrijdag 25 januari namen 200 kinderen voor één dag de baan over van meer dan 100 Nederlandse CEO’s, directeuren en politici. Onze eigen CEO Jeroen Hoencamp gaf het stokje over aan Sara (11) en Mohamed (10).

De Baas van Morgen is een initiatief van JINC. Zij richten zich op de meer dan 600.000 Nederlandse kinderen die opgroeien in een omgeving met veel werkloosheid en weinig rolmodellen. JINC wil juist deze kinderen van 8 tot 16 jaar helpen aan een goede start op de arbeidsmarkt. Tijdens de Baas van Morgen ervaren zij hoe het is om een dag aan de top van een bedrijf te staan. Sara en Mohamed beginnen de dag met een rondleiding door het centrale kantoor in Utrecht. Op de agenda van Jeroen, die vandaag in handen ligt van de twee bazen staat een afspraak over het meekrijgen van ouderen in de digitale wereld. Na een presentatie met een heleboel facts & figures begint de brainstorm, zoals altijd, met ideeën uitwisselen en een heleboel geeltjes. 

Slimme dingen bedenken
Wat stellen de nieuwe bazen voor? Het lijkt Sara een goed idee om senioren met vragen over de digitale wereld naar de winkel te trekken, zodat ze hun vragen kunnen stellen aan een medewerker. Daar heeft Sara een goed punt. Navraag in de winkel onder het kantoor van VodafoneZiggo leert dat fysieke winkels nog altijd heel belangrijk zijn voor deze doelgroep. Een groot deel van de winkelbezoekers is 65+. Mohamed denkt dat kinderen ouderen het beste wegwijs kunnen maken in de digitale wereld, bijvoorbeeld door cursussen in het bejaardentehuis of zelfs de winkels te organiseren. Medewerkers van VodafoneZiggo kunnen daarbij helpen. Jeroen staat graag zijn plek af. Grappend: "Ik kan naar huis, merk ik. Het is heel verfrissend hun blik hierop te horen. We nemen hun ideeën mee in de verdere plannen rondom dit vraagstuk."

Ontmoeting met de koning
Dit jaar is er nog iets bijzonders aan het programma toegevoegd. Een aantal bazen van vandaag en morgen mag in gesprek met Koning Willem-Alexander voorafgaand aan de conferentie met alle bazen (jong en oud) op het hoofdkantoor van ABN Amro. Daar vertellen de kinderen en deelnemers over hoe zij de dag als bazen hebben ervaren. Niet veel kinderen kunnen zeggen dat zij de koning hebben ontmoet. Sara: "Ik dacht dat ik het heel spannend zou vinden, maar het viel mee. Het is een heel aardige man." Mohamed vult aan: "Ik vond de koning heel chill, hij was relaxed en luisterde rustig."

Een volmondig "ja" volgt op de vraag of ze later ook zelf een baas willen worden. Sara van haar eigen modelabel en Mohamed wil naar de TU Delft en iets met robots en techniek doen. Jeroen vond het ontzettend leuk om te doen; "Als landelijk partner van JINC met wie we intensief samenwerken om jongeren te helpen bij het versterken van hun digitale vaardigheden ondersteunen we ook graag dit initiatief. Fantastisch dat we met zoveel bedrijven in Nederland zoveel jongeren deze ervaring kunnen geven. Volgend jaar doen we weer mee."


Experience Days 
VodafoneZiggo is landelijk partner van JINC. Samen ontwikkelingen wij diverse projecten, zoals de Experience Days. Jaarlijks verwelkomen wij op verschillende vestigingen 2000 basisschoolleerlingen om ze kennis te laten maken met technische en digitale vaardigheden.

bazen2