De tyfoon Mangkhut eiste tientallen slachtoffers en liet een spoor van vernieling achter in de Filipijnen. Ook de telecomnetwerken zijn uitgeschakeld. De Vodafone Foundation stuurde een 'Instant Network' team om verbindingen te herstellen.

De Vodafone Foundation stelt met het 'Instant Network'-programma apparatuur en mensen beschikbaar die in rampgebieden een tijdelijk mobiel netwerk kunnen opbouwen. Deze groep vrijwilligers bestaat uit internationale Vodafone-medewerkers. Zeven Britse, Hongaarse en Nederlandse medewerkers vertrokken afgelopen weekend naar Manilla. Ze werken samen met de lokale telecomprovider SMART, Telecom Sans Frontière en de lokale autoriteiten met als doel om communicatie mogelijk maken voor de bewoners en de hulporganisaties.

Harm Kanters van de afdeling Technology van VodafoneZiggo maakt onderdeel uit van de missie. "We hebben direct contact gelegd met de hulporganisaties en zetten zo gauw mogelijk de techniek op poten. We hebben noodnetwerkapparatuur zoals Instant Wifi geïnstalleerd voor de wifi-dekking in Itogon waar reddingsoperaties gaande zijn vanwege aardverschuivingen. Hiermee bieden we een veilige wifi-verbinding voor 1.500 gebruikers binnen 10.000 vierkante meter. Ook hebben we Instant Charge geïnstalleerd dat het mogelijk maakt om 60 telefoons op te laden voor bewoners die geen elektriciteit hebben."

Filipijnen_team_overleg

13 keer in actie 
Dit is de dertiende keer dat het Instant Netwerk-team in actie komt na een ramp. In 2017 hielpen de vrijwilligers bij het aanleggen van een tijdelijk mobiel en wifi-netwerk op Sint Maarten na de verwoestende orkaan Irma. Eerder reisden de collega's naar Nepal na de aardbeving in 2015 en richting de Filipijnen in november 2013 tijdens de tyfoon Haiyan. Er werden toen meer dan 443.000 gesprekken gevoerd en 1,4 miljoen sms'jes verstuurd. In totaal maakte het Instant Netwerk al 2,9 miljoen gesprekken mogelijk op de Filipijnen, in Kenia en Zuid-Soedan.

Lees meer over Instant Network