Vandaag, op de Dag van de Leerkracht, biedt Online Masters een nieuwe les over kunstmatige intelligentie aan. De les laat leerlingen nadenken over technologie van de toekomst en de skills die daarbij komen kijken. Het gratis lespakket ondersteunt in de groeiende vraag naar toekomstgericht en digitaal onderwijs.

Onmisbare vaardigheden
Tijdens de lockdown stonden leerkrachten voor de enorme uitdaging van digitaal afstandsonderwijs. Scholen ontwikkelden zich positief in digitale geletterdheid. Tegelijkertijd nam de ongelijkheid in digitale vaardigheden tussen leerlingen toe. De roep om digitale geletterdheid in het onderwijs groeit. Op de Dag van de Leerkracht, een speciale dag om waardering voor onderwijzers te tonen, kijkt de Vodafone Foundation wat het onderwijs nú nodig heeft om vooruit te kunnen.

“Tijdens de pandemie werden bepaalde skills ineens belangrijker, kritisch denken in een online wereld bijvoorbeeld”, zegt Juliette Visser docent op X11, een school voor Media en Vormgeving. “Online kanalen staan vol met meningen, feiten en nepnieuws. Leerlingen moeten vragen stellen en niet klakkeloos alles geloven. Het onderwijs hoort ze daarin te ondersteunen. Het lesprogramma Online Masters geeft leerlingen inzicht in hoe digitale technologie werkt en leert ze hier kritisch over nadenken”. Wat vinden leerlingen bijvoorbeeld van deepfake? Is het geinig of ook een beetje eng?

Slimme computers
De nieuwe les ‘Slimme computers’ is ontwikkeld met de hulp van Professor René de Koster van de Erasmus Universiteit Rotterdam en Marek Matusiak, Doctor of Science en expert op het gebied van data. “Siri, productierobots en zelfrijdende auto’s. Kunstmatige Intelligentie is overal en dat wordt alleen nog maar meer”, aldus De Koster. “Deze nieuwe technologische ontwikkeling biedt kansen en tegelijkertijd zijn er ook aandachtspunten. Daarom is het belangrijk dat kinderen leren hiermee om te gaan. De les maakt dit mogelijk door aan te sluiten bij de belevingswereld van leerlingen en hun kennis hierover te verrijken.”

In de les wordt op eenvoudige wijze uitgelegd wat Kunstmatige Intelligentie is. Via interactieve opdrachten worden leerlingen aan het denken gezet over de kansen en mogelijke gevolgen van Kunstmatige Intelligentie. Wat kan een computer beter dan een mens? En is een slimme zorgrobot een echte vriend?

Ontwikkel creatieve technologische talenten
“Om de volgende generatie te laten uitgroeien tot bouwers van de samenleving, moet digitaal onderwijs voor iedereen bereikbaar zijn”, zegt Robin Kroes, voorzitter Vodafone Foundation. “Helaas is digitale geletterdheid nog geen vast onderdeel van de kerndoelen in het Nederlands onderwijs. Ons lesprogramma Online Masters stelt scholieren in staat zelfbewust, creatief en kritisch gebruik te maken van digitale technologieën. Dit is van belang voor de voorbereiding op nieuwe en toekomstige banen.”

Het gratis lesprogramma Online Masters is ontwikkeld door VodafoneZiggo in samenwerking met partners ECP/veiliginternetten.nl en Netwerk Mediawijsheid. Online Masters is onderdeel van het Europees initiatief ‘SkillsUploadJr' en maakt deel uit van een investering van 20 miljoen euro door de Vodafone Foundation om mensen van alle leeftijden en achtergronden in 14 Europese landen in staat te stellen de vaardigheden en het vertrouwen op te bouwen die ze nodig hebben in een digitale samenleving.