VodafoneZiggo introduceert 'Digitale Dinsdag', een initiatief dat ouderen ondersteunt bij uitdagingen in de digitale samenleving. Dit wekelijkse inloopmoment in geselecteerde VodafoneZiggo-winkels biedt ouderen praktische en persoonlijke hulp bij uiteenlopende digitale vragen.

Ouderen die moeite hebben om de snelle digitale ontwikkelingen bij te benen, ervaren vaak angst en onzekerheid bij het gebruik van digitale apparaten. Onderzoek van Innovation Inc. toont aan dat velen van hen naar telecomwinkels stappen voor hulp, vooral als ze geen familie in de buurt hebben. In drukke winkels voelen ouderen zich echter snel te veel en overweldigd. 'Digitale Dinsdag' biedt met een speciaal inloopmoment, waarbij extra tijd en aandacht wordt besteed aan diverse digitale vraagstukken, een welkome oplossing.

Digitale Dinsdag: speciale ondersteuning voor alle ouderen
Elke dinsdag tussen 10.00 en 13.00 uur staat speciaal getraind personeel klaar om ouderen - ongeacht of ze klant zijn of niet - te helpen. Variërend van het vergroten van het lettertype op de mobiele telefoon tot het veilig navigeren op het internet. 'Digitale Dinsdag’ begint als een pilot in VodafoneZiggo winkels in Utrecht Hoog Catharijne, Capelle aan den IJssel, Almere en Sneek, met de intentie om het in 2024 landelijk aan te bieden.

STILL3_1.1.3

Digitale Dinsdag speurtocht
Ter introductie van ‘Digitale Dinsdag’ organiseert VodafoneZiggo een digitale speurtocht in Utrecht, onder leiding van voormalig nieuwslezer Jan de Hoop. Deelnemers voeren samen met hun Digimaatje digitale opdrachten uit, zoals videobellen en QR-codes scannen, om hen vertrouwd te maken met digitale vaardigheden. Deelnemer Ans deelt haar ervaring: “Ik vind het soms lastig om de apps op mijn telefoon te gebruiken. Mijn Digimaatje legt het allemaal rustig uit. Fijn!”

Jan de Hoop: “Ik draag ‘Digitale Dinsdag’ een warm hart toe omdat ik geloof in het belang van verbinding. Je hoort vaak over eenzaamheid onder ouderen, als zij kunnen communiceren via Whatsapp of zelfs videobellen kan dat daadwerkelijk verschil uitmaken. Daarnaast krijgen ouderen ook tips om veilig online te zijn. Daarom denk ik dat het goed is dat iedereen, van welke leeftijd dan ook, digitaal handig is en daar helpt ‘Digitale Dinsdag’ bij”.

Lokaal digitaal ondersteuningsnetwerk
Als aanvulling op 'Digitale Dinsdag' heeft VodafoneZiggo samen met de Alliantie Digitaal Samenleven het lokale digitaal ondersteuningsnetwerk in kaart gebracht. Dit netwerk fungeert als een doorverwijsnetwerk voor ouderen die gespecialiseerde hulp nodig hebben bij complexere digitale vraagstukken, denk aan bankzaken en DigiD. Bovendien kunnen ouderen gekoppeld worden aan initiatieven die hen ondersteunen bij het leren van digitale vaardigheden, zoals het gratis lesprogramma Welkom Online.

Laura van Gestel, Director Corporate Social Responsibility bij VodafoneZiggo: “We merken dat ouderen met digitale vragen vaak behoefte hebben aan persoonlijke ondersteuning. Tijdens ‘Digitale Dinsdag’ nemen onze medewerkers in de winkels uitgebreid de tijd om deze vragen te beantwoorden, zodat ouderen zich digitaal zelfverzekerder voelen. Zo houden we iedereen verbonden in een snel veranderende digitale samenleving”.

DSC04624