Recent onderzoek door de VN[1] toont aan dat veel Nederlanders hun oude telefoons niet recyclen door de sentimentele waarde van de oude foto’s, video’s of berichtjes die erop staan. Daarom start Vodafone een speciale terugroepactie om deze drempel te verlagen. Van 22 tot en met 26 februari kunnen telefooneigenaren in de Memory Recall pop-up op het Stationsplein in Utrecht onder andere foto's en video's van hun gebruikte telefoons ophalen. Specialisten van Vodafone en experts in hardware en software SmartPhort en Stellar® Data Recovery helpen bij toegang verschaffen tot waardevolle herinneringen wanneer bijvoorbeeld de juiste kabels ontbreken. De data wordt veilig digitaal teruggeleverd bij de eigenaar en de hardware hergebruikt of gerecycled voor een langer leven.

Vorig jaar bewaarde ruim de helft van de Nederlanders van 16 jaar of ouder hun oude mobieltjes thuis[2]. Dat is zonde, want in mobiele telefoons zijn meer dan 20 verschillende metaalsoorten verwerkt, waaronder dure metalen zoals goud, platina en zilver. Vodafone wil Nederlanders bewust maken van de mogelijkheden zodat zij hun gebruikte telefoons een langer leven kunnen geven. Onderzoek door Vodafone[3] toont aan dat het gebruiken van een telefoon gedurende een extra jaar, de CO2-impact met 29% kan verminderen. Door bijvoorbeeld een gebruikte telefoon aan te schaffen, wordt 50 kilogram CO2-uitstoot bespaard. Toch worden oude telefoons zelden ingeleverd of gerecycled.

Bezoek pop-up Memory Recall
In de pop-up zullen reparatiebedrijf SmartPhort en Stellar® Data Recovery middels een consult het probleem van de gebruikte telefoon detecteren. Gaat deze niet meer aan? Of heeft de eigenaar de juiste kabels niet meer in huis? Dit geeft een goed inzicht voor de juiste oplossing. Hier zijn de inlevercriteria van de telefoons en de verschillende opties voor het terughalen van data te lezen.

"Vodafone geeft met Memory Recall waardevolle herinneringen terug, waardoor er geen reden meer is om je oude toestel onnodig te bewaren. Zo doen we iets dat waardevol is voor jou persoonlijk én de planeet," stelt Laura van Gestel, Directeur Brand Communicatie en Media & CSR bij Vodafone. "En dat doen we samen. Niet alleen met onze klanten, maar we werken ook met de best mogelijke partijen om deze actie te laten slagen. Reparatiebedrijf SmartPhort en Stellar® Data Recovery weten als geen ander hoe om te gaan met persoonlijke data en wat dit voor de eigenaar betekent, en helpen ons om de persoonlijke gegevens snel en veilig terug te geven.”

Geef je telefoon een langer leven: Recycle, reuse, repair, reduce
Vodafone biedt naast de Memory Recall pop-up verschillende diensten aan zodat men bewuste keuzes kan maken maken om zo de levensduur van telefoons te verlengen.

Zoals de Vodafone-inruildeals, waar klanten heel eenvoudig hun oude toestel kunnen inruilen voor geld. Oude of kapotte telefoons waar men geen inruilwaarde meer voor krijgt kunnen worden ingeleverd (recycle). De telefoons worden gerecycled en de oude materialen krijgen met behulp van partners een tweede leven. Zo kan voor elke miljoen smartphones die Vodafone wereldwijd ontvangt via hun inruilprogramma - die vervolgens worden opgeknapt en doorverkocht - 50.000 ton aan CO2 worden vermeden.

Consumenten kunnen via Vodafone in plaats van een nieuw model ook kiezen voor een refurbished telefoon (reuse). Een refurbished toestel is voordeliger en bespaart CO2. Daarnaast is het repareren van een kapotte telefoon altijd een optie, ook wanneer de telefoon niet verzekerd is (repair).

Met de Smartphone Scan kan in Vodafone-winkels binnen een paar minuten worden gecheckt hoe ‘gezond’ een telefoon is (reduce). Zo weten klanten hoe lang zij nog effectief gebruik kunnen maken van de telefoon en wanneer het tijd wordt voor een nieuw model.

[1] Bron: Unitar.org, ‘Of 16 billion phones possessed worldwide, 5.3 billion will become waste in 2022

[2] Bron: CBS, ‘Oude mobieltjes, laptops en tablets verdwijnen in la of doos op zolder’

[3] Bron: Vodafone Circular Economy Plan