Tijdens Utrecht Pride op zaterdag 1 juni staat verbinding centraal. Het gevoel van verbinding is niet voor iedereen vanzelfsprekend in de queer-community, terwijl het juist zo belangrijk is om eenzaamheid tegen te gaan. Vodafone introduceert daarom vandaag een krachtig symbool van verbondenheid: de Belong(r)ing. Deze ring symboliseert een uitnodiging om tijdens de Pride samen te komen en uit te dragen dat die persoon open staat voor verbinding. Hoofdsponsor Vodafone zet met deze campagne kracht bij aan de boodschap van Utrecht Pride: U Belong.
Risico van eenzaamheid
Uit onderzoek van Movisie blijkt dat personen van de LHBTQIA+-gemeenschap meer risico lopen om zich eenzaam te voelen. Een gebrek aan sociale steun en acceptatie kan leiden tot gevoelens van isolatie, daarom is de Pride als dé dag van de LHBTIQIA+-gemeenschap een uitgelezen moment om de verbinding met elkaar aan te gaan. Het is een uitnodiging aan iedereen om zichzelf te zijn en samen te komen in liefde en trots.
Oproepen tot verbinding
Vodafone vindt het daarom belangrijk om die connecties in de community te stimuleren en verbinding dit jaar tijdens de Pride tastbaar te maken. Met de ring als symbool van verbondenheid wil Vodafone de stap om naar de Pride te komen vergemakkelijken. Door de ring te dragen, geef je als bezoeker van de Pride aan dat je openstaat voor een praatje en nieuwe connecties. Met het opvallende design van Utrechtse queer-designer Jade Hermans kan iedereen zien dat dragers openstaan voor nieuwe connecties en samen de Pride vieren. Daarmee draagt Vodafone uit: U Belong, I Belong, We Belong.
Fleur van Beem, Executive Director Strategy, Insights & Digital Transformation bij VodafoneZiggo en SLT sponsor van het interne Queers Connected-netwerk, benadrukt: “Niemand in de community zou zich alleen moeten voelen, maar toch kampen bovengemiddeld veel personen in de community hiermee. Wij proberen dat intern zelf aan te pakken met onder andere ons Queers Connected-netwerk. Met de Belong(r)ing brengen we de verbinding die wij intern proberen te stimuleren ook naar de rest van de queer-community. Plezier en vooruitgang met elke verbinding zit in de kern van ons bedrijf, dus ik ben er trots op dat Vodafone op deze manier iets doet voor de community en verbinding tastbaar maakt.”
Jade Hermans, Utrechtse designer van de Belong(r)ing en lid van de queer-community, legt uit waarom ze hier graag aan mee heeft willen werken: “Iets terug kunnen doen voor mijn community tijdens Pride, het moment van het jaar waar wij centraal staan, was voor mij een no-brainer. Een ring is al het symbool van verbinding, maar met mijn design help ik mensen graag om de eerste stap te zetten in het maken van een connectie en elkaar ontmoeten."
Robert Kalff, voorzitter van Utrecht Pride, geeft zijn perspectief op het initiatief: “Het thema U Belong van Utrecht Pride dit jaar is gekozen om ervoor te zorgen dat niemand meer twijfelt om zich thuis te voelen bij onze Pride. Dat Vodafone hieraan wil bijdragen op deze tastbare manier vinden wij een prachtig iets en getuigt van onze mooie samenwerking.”
Tijdens de Pride zullen verschillende bekende leden uit de community op het stationsplein in Utrecht aanwezig zijn om verbinding te leggen en de gedachte achter de ring over te brengen. Zij zullen de ringen, samen met VodafoneZiggo medewerkers, uitdelen.
Niet alleen tijdens Pride Month, maar het hele jaar door werkt VodafoneZiggo aan een inclusieve samenleving en een positieve werkomgeving voor queer-collega’s. Diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusiviteit (DE&I) in de volle breedte is geïntegreerd in de bedrijfsstrategie van VodafoneZiggo. LHBTQIA+-inclusiviteit is hier een onlosmakelijk onderdeel van.