Tijdens de Utrecht Canal Pride op 4 juni toont hoofdsponsor Vodafone de actie 'Real Models'. Het doel is om jongeren binnen de LHBTI+-community realistische rolmodellen te bieden. Bezoekers van de Pride kunnen namelijk zelf model staan in deze campagne. De eerste 'real models' zijn onderdeel van het Queers Connected medewerkersnetwerk van VodafoneZiggo.

Rolmodellen kunnen een positieve en inspirerende invloed hebben op ieders ontwikkeling. Bij LHBTI+-jongeren zijn rolmodellen waarmee ze zich kunnen identificeren in de eigen omgeving vaak beperkter. Een merendeel van LHBTI+-jongeren haalt zijn rolmodel uit de media*. Een brede en herkenbare representatie in de media die niet gestoeld is op stereotypes is daarom van belang.

Realistische rolmodellen
Vodafone toont tijdens de Utrecht Canal Pride echte en diverse gezichten van de community, real-time. Bezoekers van de Utrecht Canal Pride kunnen hun eigen campagneposter maken in de twee daarvoor ontworpen photo booths op Centraal Station en in de Utrechtse binnenstad. De campagneposters zijn zichtbaar via digitale schermen in de stad en in de Vodafone-winkels in Utrecht. Hiermee worden zij onderdeel van de actie 'Real Models'.

Eigen medewerkers als rolmodel
"Met ons merk Vodafone en als werkgever VodafoneZiggo, streven wij actief naar een inclusieve samenleving waarin iedereen de vrijheid ervaart om zichzelf te kunnen zijn", aldus Jeroen Hoencamp, CEO van VodafoneZiggo. De eerste 'real models' voor deze campagne zijn onderdeel van het medewerkersnetwerk 'Queers Connected' van VodafoneZiggo.

"Met Queers Connected creëren we een veilige werkomgeving voor LHBTI+-collega's. Allereerst door ons bij elkaar te brengen en daarnaast door het organiseren van events en workshops. Het is waardevol dat wij, als queer community, de middelen en steun krijgen vanuit VodafoneZiggo om bijvoorbeeld deze campagne samen neer te zetten. Wij weten maar al te goed hoe bevrijdend het voelt om jezelf te kunnen zijn en hoe belangrijk het is om anderen in de community te inspireren", aldus Steven Kroon, voorzitter van het Queers Connected netwerk.

De campagne loopt van 30 mei tot en met 5 juni via digitale schermen in Utrecht en narrowcasting in de Vodafone-winkels.

*) Bron: Bird, J.D.P., Kuhns, L. & Garofalo, R. The impact of role models on health outcomes for lesbian, gay, bisexual and transgender youth. Journal of Adolescent Health, 50(4), 353-357.

prideUtrecht2022