LGBT+ Vodafone

Vodafone verbindt met de Proudline tijdens Utrecht Pride

Interactieve telefooncel op Monicabrug laat bezoekers steun horen, voelen én delen

3 juni 2025

Als hoofdsponsor van Utrecht Pride laat Vodafone zijn support zien voor de queer community en haar allies. Op de Monicabrug in Utrecht kunnen bezoekers gebruikmaken van de Proudline: een interactieve telefooncel waarin je woorden van steun ontvangt of zelf een boodschap achterlaat. Het initiatief van Vodafone is een krachtige aanmoediging om het feest Loud, Out, Proud aan te gaan - geheel in lijn met het thema van Utrecht Pride 2025.

De Proudline is een feest op zich: een telefooncel midden op de Monicabrug, waar dragqueens bezoekers vol positiviteit verwelkomen. Binnen zijn er twee opties: de Luisterlijn en de Spreeklijn. De Luisterlijn speelt persoonlijke boodschappen af van Vodafone-medewerkers en influencers zoals Jeangu Macrooy en IkVrouwVanJou – van hartverwarmend tot grappig. Via de Spreeklijn kunnen bezoekers zelf een boodschap inspreken, voor zichzelf of een ander. Zo wordt de Proudline een laagdrempelige, zichtbare plek voor steun in allerlei vormen - van een luisterend oor tot een enthousiast welkom. De ervaring in de Proudline en de fotomomenten met de dragqueens zijn eenvoudig te delen via social media, waardoor support niet alleen voelbaar, maar ook zichtbaar én deelbaar wordt.

Barbara de Koning Gans, directeur consumentenzaken en vertegenwoordiger van de Queers Connected Community bij VodafoneZiggo, zegt het volgende over de Proudline: “Binnen en buiten onze organisatie merken we hoe belangrijk support is voor alle groepen in de maatschappij – niet alleen als er iets groots speelt, maar juist in de kleine momenten van twijfel, nieuwsgierigheid of onzekerheid. Daarom maken we actief ruimte om van elkaar te leren, en van collega’s binnen de queer community in het bijzonder. Met de Proudline willen we diezelfde ruimte buiten onze muren bieden – voor iedereen die wil luisteren, delen en vieren.”

Het hele jaar door
Niet alleen tijdens Pride Month, maar het hele jaar door werkt VodafoneZiggo aan een inclusieve samenleving en een positieve werkomgeving voor queer-collega’s. Diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusiviteit (DE&I) in de volle breedte is geïntegreerd in de bedrijfsstrategie van VodafoneZiggo. LHBTQIA+-inclusiviteit is hier een onlosmakelijk onderdeel van.

Robert Kalff, voorzitter van Utrecht Pride: “Het thema van Utrecht Pride 2025 - Loud, Out, Proud - is bewust gekozen. Want jezelf kunnen zijn is niet meer zo vanzelfsprekend als we zouden willen. De acceptatie van de queer community staat onder druk, en we zien dat ook organisaties zich vaker afzijdig houden. Juist daarom zijn wij blij dat Vodafone wederom hoofdsponsor is van de Utrecht Pride en het thema actief ondersteunt en openlijk oproept tot support.”