Met een grote campagne laat Ziggo zien dat tv-kijken verweven is in onze levens. En dat het een volkomen nieuwe ervaring wordt, waarbij tal van entertainmentbronnen samenkomen. Eerder kregen al ruim een miljoen Ziggo-klanten een grote upgrade. Hoe beleven zij tv vandaag? En welke toekomst ligt er in het verschiet voor televisie? We vragen het aan twee zwaargewichten, of beter, twee 'tv-teranen' van VodafoneZiggo: Koen Cluistra en Raymond van der Vliet.

Ondernemen in tv
Raymond van der Vliet, Director Content & Programming bij VodafoneZiggo, groeide op met tv en entertainment. "Mijn vader verkocht in de jaren 60 en 70 de kabels voor de eerste televisienetwerken. Later werd hij de eerste Sky Channel directeur van Europa. Toen hij voor zichzelf begon vroeg hij: 'waarom doe je niet met me mee?' Twee jaar later lanceerden we SBS6. Dat soort mooie dingen heb ik mijn hele leven gedaan. Lanceren, ondernemen, programma's maken."

Het leven zit vol tv
Als Director Consumer Marketing is Koen Cluistra verantwoordelijk voor marketing in de consumentenmarkt bij VodafoneZiggo. Hij is gek op deze sector. "Omdat je het echt moet waarmaken; zorgen dat klanten een geweldige ervaring hebben. Hun vragen zijn helder: 'Wat heb je mij te bieden? En wat heb ik te kiezen?' Antwoorden hoef ik als marketeer niet ver te zoeken, want we leveren iets wat heel reëel en wezenlijk is. Ons product heeft direct invloed op het dagelijkse leven van mensen. Vandaar ook de naam van onze campagne: het leven zit vol tv."

Ziggo is tv
Wat voor tv-ervaring biedt Ziggo op dit moment? "Ziggo was tv in Nederland, en Ziggo ís tv in Nederland", vertelt Koen bevlogen. "We hebben verreweg het meest rijke, meest innovatie tv-product, met het grootste aanbod van entertainment. Met een update van de Mediabox XL worden gewilde tv-features nu beschikbaar voor een miljoen klanten. Een grote stap vooruit voor tv-kijkend Nederland. Lineaire tv, Netflix, Apple TV, ons vernieuwde tv-platform biedt massa's content, waar en wanneer je maar wilt."

"En de beste tools om daarin je weg te vinden", vult Raymond aan. "Zoals voice control. Met deze stemgestuurde afstandsbediening heb je je favoriete series en films zo gevonden. Vraag om Keanu Reeves, en je ziet meteen alle films, series en tv-programma’s waar de acteur in voorkomt – van Speed en Point Break tot The Matrix. En kun je niet stoppen met bingen, dan pik je de serie op een ander apparaat zo weer op. Zo'n totaalervaring is mogelijk dankzij Ziggo Go. Met de app kijk je tv op je laptop, iPad of mobiel – wanneer je maar wilt én waar je maar wilt, in de hele EU. Ziggo Go is onovertroffen in Nederland. En dan hebben we ook nog Ziggo Sport, onze eigen zender boordevol unieke sportcontent, steeds vaker in 4K."

Waar gaat het naartoe?
"Zelf content produceren en maken, dat vullen we in de toekomst steeds vaker aan met partnerships’ vertelt Koen. "Het gaat erom dat onze klanten op een makkelijke manier toegang hebben tot hun favoriete entertainment – en minder om wie er eigenaar van is. Daarom gaat Ziggo een podium bieden aan tal van entertainmentaanbieders die een groot publiek zoeken. Dankzij ons grootste klantenbestand van Nederland, maar ook vanwege onze winkels, websites en klantcommunicatie, zijn wij hiervoor de juiste partij."

Spannende tijden
"Hoe de toekomst er precies uitziet weet niemand", geeft Raymond toe. "Maar enorm spannend is het wel. Kijk maar naar de machtsblokken die in razend tempo ontstaan. Megafusies zijn aan de orde van de dag. Er is net weer een reus aangekondigd. SkyShowtime, een samenwerking van Comcast en ViacomCBS, wordt in potentie stukken groter dan Netflix. Volgend jaar komt ook HBOmax met Warner naar Nederland, en Nent met Formule1. Én grote kans dat Disney op ons netwerk komt. Het publiek moet hierdoor bij meerdere aanbieders gaan shoppen, ténzij wij het voor hen samenbrengen. Als wij onze rol als centrale partner goed pakken, is het win-win-win. Voor ons, onze partners en onze klanten."

Raymond van der Vliet is Director Content & Programming bij VodafoneZiggo en al meer dan 25 jaar actief binnen de (inter)nationale mediawereld, onder andere bij National Geographic, FOX (Sport) en Eredivisie Media en Marketing.
Koen Cluistra is Director Consumer Marketing bij VodafoneZiggo en in diverse rollen al twintig jaar actief binnen de telecomsector.