Game of Thrones? Hup, naar Movies & Series (X)L van Ziggo. House of Cards? Staat op Netflix. En de Star Wars-films? Oh ja, op Disney+. Er is veel keuze, maar het is ook flink zoeken. Wij willen het overzicht terugbrengen, voor de beste kijkervaring.

Ik weet soms ook even niet meer waar ik een bepaalde serie kan vinden. Laat staan een film. De oplossing? Het versplinterde aanbod van verschillende aanbieders aanbieden in een kijkomgeving die gericht is op de klant. Dat willen wij voor elkaar krijgen. Zo willen we zorgen voor blije kijkers én tevreden aanbieders.

Van frustratie naar oplossing
Door het veranderende medialandschap zijn we primair anders gaan kijken naar content. Het was voor ons aanleiding om onze rol te herzien. Bij ons kunnen klanten alles vinden, dus moeten wij voor overzicht zorgen. Wij nemen daarom de rol van aggregator op ons. Dat wil zeggen dat we de gefragmenteerde stukjes content uit de markt samenbrengen en als één geheel aanbieden. Zo bieden we klanten de beste kijkervaring.

Hoe dat er in de praktijk uitziet? We integreren allerlei apps en diensten binnen de Ziggo-omgeving. Iemand die een goede detectiveserie op HBO kijkt, vindt een vergelijkbare serie op NPO Start misschien ook interessant. Dat willen we dus ook aanbieden, en de klant wijzen op mogelijk relevante content. Ook als die van een andere aanbieder is. Die integratie gaat overigens verder dan alleen de gebruikersomgeving ('interface'). Klanten willen ook (externe) diensten flexibel kunnen beheren en in de toekomst bijvoorbeeld hun OTT-diensten betalen via ons. Eén rekening voor al je content, dát is gemak.

Eenvoudig switchen
Onze klanten staan centraal, we willen hen de beste en meest complete kijkervaring bieden. Om daarvoor te zorgen, onderzoeken we uitgebreid wat zij van ons verwachten. Wat zijn hun wensen? En wat hun frustraties? Uit die onderzoeken komt steeds vaker naar voren dat mensen meer gemak en overzicht willen. Al die versnipperde content zorgt voor zoektochten waar niemand op zit te wachten. De inhoud moet centraal staan, niet de aanbieder. Conclusie? Switchen tussen aanbieders, en dus tussen films, series en uitzendingen, moet eenvoudiger. Als telecomaanbieder zien wij het als onze verantwoordelijkheid om dat te regelen voor onze klanten.

Onze uitdagingen 
Het spreekt voor zich dat dit niet van de ene op de andere dag geregeld is. Alleen al op technisch vlak vergt dit een hoop van de systemen. Zowel die van onszelf als van aanbieders waarvan we de content willen integreren. Dat moet allemaal aan elkaar geknoopt worden. Los daarvan moeten die partijen ook openstaan voor samenwerking. We vragen ze om mee te denken vanuit de klant. Integratie op ons nieuwe platform kan zowel voor klanten als voor henzelf van meerwaarde zijn. Ons platform is sterk en steeds meer mensen maken er gebruik van. Wij willen de weg wijzen in een breed aanbod. Zowel kijkers als aanbieders. Kijkers krijgen het aanbod waaraan zij behoefte hebben en content-aanbieders kunnen hun klanten op deze manier veel persoonlijker bedienen.

Het goede voorbeeld
Simpel en flexibel, dat is het doel. Belangrijke voorwaarde daarvoor is dat het content-landschap niet nóg verder versnippert. Ook technisch zetten we stappen. De interface van de Ziggo Mediabox Next is helemaal klaar voor de toekomst. Hij is snel, gebruikersvriendelijk én biedt een mooi overzicht van alle apps. Er zit een goede zoekfunctie in, al zijn nog niet alle apps met content daarop momenteel aangesloten. Als het aan ons ligt, gaat dat zo snel mogelijk gebeuren.

Blik op de toekomst
2020 staat voor ons in het teken van voorbereiden. Om de volgende stap te kunnen zetten naar volledige integratie, moeten we eerst ons eigen netwerk volledig op orde hebben. Dit jaar voltooien we het samenvoegen van de systemen van Vodafone en Ziggo, zodat we daarna onze strategie kunnen doorontwikkelen. In de tussentijd bereiden we wel al zoveel mogelijk strategische keuzes voor, zodat we met de integratie kunnen starten zodra het technisch mogelijk is. De klanten gaan dit jaar vooral veel praktische verbeteringen meemaken. Ook wordt de nieuwe interface van onze Mediabox Next voor meer mensen beschikbaar en blijven we met content-partijen in gesprek over slimme samenwerkingen.

Raymond van der Vliet is directeur Content & Programming bij VodafoneZiggo en al meer dan 25 jaar actief binnen de (inter)nationale mediawereld, onder andere bij National Geographic, FOX (Sport) en Eredivisie Media en Marketing.