Het ene moment scheurt Max Verstappen over je scherm, terwijl je even later geniet van een topaffiche in de Engelse Premier League. Ziggo Sport doet niet aan rustdagen. Directeur Will Moerer is trots op wat de zender de afgelopen vier jaar heeft opgebouwd. "Een kwestie van lef, timing en een dosis geluk."

November 2015: Ziggo Sport ziet officieel het licht. Max Verstappen staat aan de start van zijn carrière in de Formule 1 en het Nederlands damesteam handbal maakt zich op voor het WK. Even later ziet Nederland via Ziggo Sport hoe de damesploeg doorstoot tot de finale. En dankzij de waanzinnige prestaties van Verstappen neemt de populariteit van Formule 1 een enorme vlucht. Ziggo Sport maakt via deze topprestaties een droomstart.

Precies waar je op hoopt
De aankoop van uitzendrechten van het dameshandbal en de Formule 1 waren een schot in de roos. Vooruitziende blik of puur geluk? "Een beetje van beide", vindt Will. "Max Verstappen is natuurlijk een fenomeen. De groei van zijn populariteit loopt bijna gelijk aan die van onze zender, schitterend om te zien. Tegelijk vormt het ook een risico, want als zender mag je nooit afhankelijk zijn van een sport of sporter. Dat de handbaldames vrijwel direct nadat we live gingen zó goed presteerden, gaf ons ook een enorme boost. Als je begint, is dat precies waarop je hoopt. Dat konden we natuurlijk niet voorspellen, maar we zagen wel de potentie. Andere zenders zagen die niet."

"Op verjaardagen hoef ik nooit uit te leggen wat Ziggo Sport is", vertelt Will. "Ons grote succes heeft verschillende redenen. Allereerst is ons concept uniek: bijna de helft van Nederland ontvangt ons sportkanaal gratis, simpelweg omdat ze klant zijn bij Ziggo. Daarnaast hebben we een ontzettend breed aanbod. Voetbal, rugby, basketbal, tennis; we brengen ruim vijftien verschillende sporten op de buis – meer dan welke sportzender in Nederland dan ook. Waaronder sporten die tot dan toe niet of nauwelijks aandacht op tv kregen, zoals handbal, hockey en volleybal. Elke sportliefhebber komt dus aan zijn trekken op onze zender. Ook de komst van presentator Jack van Gelder draagt bij aan onze bekendheid. En vergeet niet dat we niet op nul zijn begonnen: het toenmalige Sport1 vormde met zes sportkanalen al een sterke basis voor het huidige Ziggo Sport."

Will Moerer, Ziggo Sport

De koers van Ziggo Sport
De 'overname' van Jack van Gelder was spraakmakend. Hoeveel presentators en rechtenpakketten zouden er volgen? Even leek het of Ziggo de transfermarkt in medialand volledig geopend had. Maar het bleef bij die ene overstap. Bewust, aldus Will. "Iets wegkopen bij de concurrentie geeft je een ander imago. Wij zijn liever de eerste die iets aanbieden. We kiezen onze eigen koers en waken voor gulzigheid. Die komt namelijk letterlijk en figuurlijk met een prijs. Het tast je imago aan, én er zijn torenhoge kosten mee gemoeid. Bovendien is de kans groot dat de concurrent vervolgens weer iets bij jou wegkoopt."

Breed publiek
Het aanbod van Ziggo Sport mag er wezen, en breidt nog steeds uit. De Tour de France en het Eredivisievoetbal zijn vanwege het gekozen beleid geen optie. Die liggen vast bij andere zenders. Maar er blijft nog genoeg ander moois over. Het WK rugby bijvoorbeeld, dat in september plaatsvindt. Een sport die qua populariteit groeit, maar in Nederland nog geen grote schare fans heeft.

De keuze om een nieuwe sport toe te voegen aan het assortiment hangt niet een-op-een samen met kijkcijfers, geeft Will aan. "In dat geval zouden we het alleen bij Formule 1 houden. Met ons diverse aanbod willen we juist zo veel mogelijk sportliefhebbers aan Ziggo Sport binden – en daarmee aan Ziggo. Want de loyaliteit van Ziggo-abonnees verhogen, dat is ten slotte waarvoor we de zender gestart zijn. Op termijn hoop ik onder andere de MotoGP, darten en tennis aan ons aanbod toe te voegen, en zo weer nieuwe fans te bedienen. Tennis wordt overdag gespeeld, dat is een extra voordeel. We worstelen namelijk weleens met drukte in onze avondprogrammering, terwijl er overdag soms nog wat ruimte is."

Blijven entertainen
Het televisiekijken verandert, en in hoog tempo ook. Wat betekent dat voor de toekomst? "Sport is beleving. Dankzij allerlei innovaties zijn we in staat om die beleving steeds dichter bij de kijker te brengen. Bijvoorbeeld via ‘augmented reality’: bij de Formule 1 zie je nu een levensechte – maar virtuele – racewagen in de studio staan, en bij voetbal lijkt het alsof Lionel Messi in de studio poseert. Met dit soort nieuwigheden gaan we de komende jaren nog veel meer experimenteren. In combinatie met ons sterke en brede sportaanbod blijven we onze kijkers zo maximaal entertainen. Als dat lukt, zijn wij de zender die we willen zijn."

//\\//

De nieuwste 'Max en Ruud rematch' campagne video voor Ziggo Sport: