Films, series en programma’s komen van alle kanten. De keuze is nu al zo groot, dat het publiek soms niet weet waar het moet kijken – en aanbieders niet hoe ze gezien worden. VodafoneZiggo levert content aan bijna vier miljoen huishoudens oftewel zo’n 8 miljoen Nederlanders via één platform, dit geeft ons een unieke positie. En door slim samen te werken met media-aanbieders, is Ziggo de plek waar iedereen altijd en overal van alle content kan genieten.

Het medialandschap verandert, drastisch. De tv-kijker is ook achter zijn laptop, tablet en smartphone te vinden. Hij zit zeker nog wel voor het tv-scherm, maar kijkt steeds minder ‘gewone’ tv en steeds meer video on demand (VOD). Hij ziet zijn programma's in replay - dus eerder vertoonde programma’s op een later moment – of kijkt alvast een serie vooruit. Zijn favoriete series en films ziet hij via VOD-diensten als Netflix, Videoland en Ziggo Movies & Series. Dat doet hij zowel op tv als via apps op smartphones en tablets. De keuzes en mogelijkheden wordt met de dag groter. Van diensten waar je je op kunt abonneren zoals Amazon en NPO Start (Plus); tot diensten waar je per film of aflevering van een serie betaalt zoals Pathé Thuis of iTunes. En er zijn natuurlijk ook nog gratis VOD-diensten zoals YouTube. Wordt daar nog maar eens wijs uit.

Oerwoud aan mogelijkheden
Aanbieders van content zien de kans maar ook de noodzaak om een unieke positie voor zichzelf te creëren in dit medialandschap. Een eigen app of VOD-dienst biedt uitzicht op een directe relatie met klanten, zonder tussenkomst van een distributeur als Ziggo of KPN. En zo’n eigen middel biedt ook de mogelijkheid om kijkgedrag te analyseren en het eigen aanbod te optimaliseren. De vraag is alleen of het die aanbieders wel lukt om zich zo te profileren dat ze door potentiële klanten gevonden worden. Reken maar dat kijkers inmiddels het overzicht van aanbieders allang verloren zijn, laat staan dat ze weten welke apps en apparaten ze nodig hebben voor toegang tot die content. Daarnaast is abonneren op veel verschillende diensten kostbaar, áls die content dus überhaupt al makkelijk te vinden is. Ook het optimaal gebruik maken van die op te bouwen klantrelatie –denk aan know how op gebied van klantdata en aanbodoptimalisatie – is voor de contentaanbieder technisch complex en financieel uitdagend.

Dit is precies waar distributeurs zoals Ziggo het verschil kunnen maken. Voor zowel de kijkers als de media-aanbieders. Wij kunnen als geen ander dé verzamelplek van content in Nederland bieden. De plek waar contentaanbieders en kijkers elkaar juist wel vinden en waar iedereen van profiteert.

Platform voor miljoenen
Ziggo biedt wat de wereld aan content te bieden heeft. Op ons platform kunnen abonnees een grote diversiteit aan televisiekanalen, films, series en programma's vinden. Een zorgvuldig samengesteld aanbod, gebaseerd op de wensen van miljoenen kijkers. Naast het klassieke aanbod als NPO, RTL, Talpa en buitenlandse zenders, hebben wij ook onze eigen content. Van Ziggo Sport en Ziggo Movies & Series met HBO, tot samenwerking met derden als Netflix.

Maar belangrijker: ook onze klanten zien met eigen ogen dat het nieuwe tv-kijken al werkelijkheid is: via ons kunnen ze altijd, overal en wanneer ze maar willen, genieten van tv en alle relevante content daaromheen. Met de Ziggo GO-app kijken kijkers met tablet of smartphone makkelijk hun favoriete programma live of nemen die even op. De nieuwe Ziggo Mediabox Next gaat daarin nog verder en biedt een interface die het makkelijker dan ooit maakt om alle series, films en programma’s te vinden. Zeg tegen de afstandsbediening welk programma je zoekt, en men krijgt netjes alle plekken en mogelijkheden om dat programma te kijken, voorgeschoteld. En met de GO-app kijken ze vanaf hun tablet hun (opgenomen) programma naadloos verder op hun tv, of andersom.

Met onze partners delen we belangrijke kennis als kijkersdata, hier kunnen ze hun aanbod op afstemmen. Daarnaast biedt zo'n samenwerking de kans om doelgericht te kunnen adverteren en om content specifiek aan kijkersgroepen aan te bieden. En voor het gemak van de kijker maar ook de contentaanbieders, kunnen wij de financiële rompslomp van pay per view of abonnementen per maand ook faciliteren en eenvoudiger maken.

De toekomst is hier. Met een geavanceerd platform, het supersnelle netwerk, onze kennis van content en een krachtige wereldspeler als Liberty Global achter ons, kunnen wij onze kijkers en mediapartners het allerbeste bieden. Maar wel alleen als aanbieders die kansen ook zien en met ons platform willen samenwerken.

Verdienmodellen
De complexiteit van het medialandschap is ook terug te zien in de manieren waarop mediapartijen hun inkomsten genereren. Zo creëren alle zenders inkomsten vanuit reclame. Daarnaast krijgt de NPO subsidie van de overheid, maar de commerciële zenders weer niet. En vanuit distributeurs zoals Ziggo ontvangen de zenders ook een doorgiftevergoeding. Dit laatste is trouwens in andere landen weer anders. Soms wordt er niets betaald en soms is het andersom en krijgt de distributeur een vergoeding van de zender (was vroeger in Nederland ook het geval).

Deze verschillende verdienmodellen staan geregeld ter discussie en zullen op termijn gaan veranderen. Wij geloven dat een succesvolle strategie of verdienmodel niet meer gebaseerd kan zijn op het ouderwetse 'doorgiftevergoedingen' alleen, maar ook op nieuwe vormen van samenwerking en (content)partnerships. Samenwerken wordt belangrijker dan alleen betalen. Onze positie als hét platform voor alle content en de manier waarop wij dat richting miljoenen Nederlanders kunnen brengen, biedt ook onze partners (zenders) talloze nieuwe mogelijkheden om kijkers aan hen te binden en nieuwe verdienmogelijkheden voor onze partners.

Nieuwe samenwerking vereist
Meer samenwerking binnen het brede medialandschap is dus essentieel. De Nederlandse mediasector kan alleen succesvol voortbestaan als alle partijen meer gaan samenwerken. Anders gaat waardevolle content 'verloren' omdat aanbieders simpelweg niet worden gevonden, of keihard worden weggeconcurreerd door grote internationale spelers als Amazon, Disney, Apple of Netflix. Wij streven juist naar zo rijk mogelijke contentaanbod door alle kijkers en alle aanbieders zo goed mogelijk te verbinden. Met onze partnerships en ons platform komt voor kijkers alles zo overzichtelijk samen. En aanbieders kunnen rekenen op een breed en actief publiek en ontvangen waardevolle kijkersdata waarmee ze hun aanbod nog beter kunnen afstemmen. Zo worden we het startpunt waar tv-kijkend Nederland alles vindt – en waar iedereen wint.

Raymond van der Vliet is directeur Content & Programming bij VodafoneZiggo en al meer dan 25 jaar actief binnen de (inter)nationale mediawereld, onder andere bij National Geographic, FOX (Sport) en Eredivisie Media en Marketing.