Het kan haast geen toeval zijn: de eerste IoT-toepassing waar we in een brainstorm op stuiten, is een perfecte combinatie van huis én tuin én keuken. Het idee komt tot stand vanuit een trend in de Nederlandse huishoudens: zelf groenten en kruiden kweken. Kijk maar hoe groot het succes was van AH's moestuintjes – íedereen had ze. Ook op iets serieuzere schaal wordt er tegenwoordig flink gekweekt binnenshuis. Kunnen we hier met onze IoT-technologie op inspelen? Vijf studenten van de Digital Society School van de Hogeschool van Amsterdam krijgen van februari tot juli de tijd om dit idee uit te werken in ontwerpvoorstellen en een businesscase.
Het probleem van succes
Al snel wordt duidelijk dat de "thuiskweek" van groente en kruiden twee basale problemen kent. Allereerst blijkt kweken een vak apart. Om een tomatenplant tot wasdom te brengen, moet je de juiste dingen weten en doen. Hoe maken we het consumenten gemakkelijk? Als het je dan toch lukt om zo’n plantje te kweken, stuit je op het tweede probleem. Voor je het weet zit je met een massa tomaten! Wat doe je daarmee? De studenten, waarvan twee designers, twee developers en een businessanalist, gaan hiermee aan de slag. Ze komen met een veelbelovende IoT-oplossing.
Steek er een stokje voor
Het IoT-gedeelte van hun plan zit in een stokje. Een zogenaamde sensorstick die je in de grond steekt naast je plant. Sensoren in het apparaatje meten licht, vochtigheid, temperatuur en PH-waarde. Zo houden ze in de gaten hoe het met je gewas gesteld is. De stick communiceert deze data vervolgens met een speciale lamp. Die laat jou met kleursignalen zien hoe goed je plant het doet. Ook op een app zie je exact hoe de stick in de pot steekt; oftewel hoe het met je microfarm gesteld is. De app vormt ook een platform waarop je kennis en oogsten uitwisselt met andere thuisboerderijen.
Superidee of supermarkt
Het idee is veelbelovend, en staat inmiddels al aardig in de steigers. Maar heeft het idee werkelijk een kans van slagen? Na de ontwerpfase buigen de studenten zich vanaf nu over de uitwerking. Om de hele businesscase sluitend te krijgen, nemen ze de hardware, software en de nodige communicatiemodellen onder de loep. Een belangrijke eis daarbij is een scherpe prijs van deze sensor-set. Want als die te hoog uitvalt, gaat de consument liever gewoon weer naar de supermarkt.
Jan van Boesschoten, afdeling Digital, VodafoneZiggo
Het digitale domein staat geen seconde stil. Jan van Boesschoten houdt VodafoneZiggo bij de digitale les. Hij doet dit met tal van innovatieve projecten én met de nieuwe generatie denkers, gebruikers en werknemers. Precies: studenten.
VodafoneZiggo is koploper op het gebied van Internet of Things (IoT). We zijn onderdeel van allerlei fantastische projecten, die slimme dijken, ziekenhuizen en boerenbedrijven opleveren. Mooie industriële oplossingen dus, maar wat is er op dit gebied mogelijk voor de consument? Met de studenten van de Digital Society School gaan we op zoek naar de huis- tuin- en keukentoepassingen van IoT.