Verhalen
Is hybride werken het nieuwe wondermiddel?

Is hybride werken het nieuwe wondermiddel?

Download nu het hybride werken beleid van VodafoneZiggo

Kantoormedewerkers moeten per se op kantoor zijn. "Inmiddels een achterhaald idee", stelt Thomas Mulder, Executive Director Human Resources bij VodafoneZiggo. "Zij kunnen ook prima 'hybride' werken: deels op kantoor, deels thuis." VodafoneZiggo – eerder al voorloper in flexibel werken – heeft als eerste grote Nederlandse organisatie beleid voor dat hybride werken.

Het nieuwe beleid op hybride werken van VodafoneZiggo, goedgekeurd door de Ondernemingsraad, geldt voor 7.500 medewerkers: iedereen die niet in een winkel staat of als monteur klanten helpt. Zij mogen straks, als de lockdown voorbij is, tot de helft van hun weekuren thuiswerken. Mógen, want VodafoneZiggo verplicht niemand ertoe. "Thuiswerken is niet voor iedereen mogelijk of prettig", zegt Thomas. "Dus wie wil, is nog altijd dagelijks van harte welkom op kantoor."

De voordelen
"We hebben sinds de eerste lockdown het effect van thuiswerken goed gemeten", vertelt Thomas. "Daardoor zijn we nóg meer overtuigd van de voordelen van hybride werken." Hij noemt drie van deze voordelen:  

  1. Meer balans en effect. "De meeste mensen bloeien op als ze meer tijd met hun gezin doorbrengen. En als ze gemakkelijker zorgtaken op zich kunnen nemen. Ze worden daar gelukkiger van en ervaren minder stress. Hierdoor vallen ze minder snel uit en doen ze hun werk met meer gemak en effect."
  2. Extra duurzaamheid. "Doordat meer mensen thuiswerken, is er minder verkeer op de weg. Ook hebben we als bedrijf minder ruimte en energie nodig. We verkleinen dus onze environmental footprint, zoals we ook al deden met eerdere beleidswijzigingen; denk aan de vervanging van leaseauto’s voor ov-kaarten."
  3. Aantrekkelijk werkgeverschap. "Uit eigen enquêtes, die we geregeld uitvoeren, blijkt dat medewerkers het waarderen als hun organisatie thuiswerken mogelijk maakt en duurzaamheid hoog in het vaandel heeft. Wij willen goede professionals aantrekken en behouden. Dus luisteren en handelen we naar hun voorkeur."

De voorwaarden
Kost hybride werken niet heel veel geld en tijd om goed te regelen? "Dat valt erg mee", zegt Thomas. Andere mogelijke nadelen zijn volgens hem goed te voorkomen. "Neem verlies van concentratie – en daarmee van werkkwaliteit – door achter elkaar online vergaderingen te hebben. Dat voorkom je door vergader- en pauzemomenten goed af te stemmen met elkaar. Zorg dat mensen ook tijd hebben om te lunchen met hun gezin." Al met al heeft de coronacrisis duidelijk gemaakt dat kantoormedewerkers van VodafoneZiggo uitstekend kunnen thuiswerken, stelt Thomas. "De productiviteit is niet gedaald tijdens de lockdowns, terwijl het ziekteverzuim een all-time low bereikte." Naar verwachting zet deze trend door met hybride werken. "Al moeten we wel de juiste voorwaarden scheppen voor die nieuwe manier van werken." Thomas licht er vijf uit:

  1. Aansturing op resultaat. "Goede leidinggevenden houden nauw contact met medewerkers. Ze sturen meer op resultaat dan op aanwezigheid. En ze zorgen voor het welzijn van hun mensen. Dit betekent ook dat zij hen aansporen om óf allemaal virtueel te werken óf allemaal op kantoor. Teamleden voelen dan meer verbondenheid met elkaar en zijn effectiever."
  2. Kantoor voor ontmoetingen. "Het is cruciaal dat kantoormedewerkers de helft van de week op kantoor zijn. Niet alleen omdat die niet-reguliere besprekingen dan vaak beter verlopen. Maar ook omdat medewerkers zo verbinding blijven voelen met het bedrijf en collega’s – inclusief degenen buiten hun team. De open inrichting van ons kantoor stimuleert onderlinge samenwerking en ontmoetingen."
  3. Roosters voor aanwezigheid: "We verdelen de aanwezigheid van medewerkers op kantoor gelijkmatig over de week. Tijdens de coronacrisis, maar ook daarna. Zo voorkomen we pieken in kantoorbezetting en reisbewegingen. Teamleden mogen één keer per week als team naar kantoor komen. Directieleden geven hierin het goede voorbeeld: zij zijn alleen op vrijdag allemaal samen aanwezig."
  4. Vergaderingen via internet: "Alle teams houden hun reguliere vergaderingen virtueel. Ook de directie. En ook na corona. Wie op kantoor zit, kan gebruikmaken van de nieuwe ruimte die we hebben voor dat soort virtuele vergaderingen. Niet-reguliere besprekingen – zoals creatieve, strategische, feedback- en evaluatiesessies – mogen wel fysiek plaatsvinden."
  5. Materiaal voor thuiswerken. "Onze kantoormedewerkers moeten natuurlijk goede meubelen en apparatuur hebben om thuis hun werk te doen. Daarom krijgen ze van ons een beeldscherm, toetsenbord en laptopstandaard. Ook kunnen ze via VodafoneZiggo eenmalig belastingvoordeel krijgen tot duizend euro om kantoormeubelen te kopen."

Meer weten?
Meer thuiswerken is geen wondermiddel. Maar het kán de tevredenheid en effectiviteit van medewerkers verhogen. Dat geldt voor commerciële bedrijven, maar ook voor ngo’s en (semi-)overheidsorganisaties. "Of en hoe werkgevers hybride werkvormen invoeren is natuurlijk aan hen", zegt Thomas Mulder. "Maar wie nieuwsgierig is en het wiel niet opnieuw wil uitvinden, kan informatie of ondersteuning krijgen bij de implementatie."

Download het beleid van VodafoneZiggo en lees hoe wij de organisatie voorbereiden op hybride werken.

Laat je ook inspireren op het Thuiswerk Summit op 25 en 26 maart
Doe op 30 maart mee met het
Vodafone Business webinar: Sneller, sterker, slimmer door hybride werken