Verhalen
"Klant wil geen techniek, maar een oplossing"

"Klant wil geen techniek, maar een oplossing"

Een flexibel, snel en betrouwbaar netwerk

Internet met snelheden tot 1 gigabit per seconde en de eerste proeven met 5G: in hoog tempo bouwen Vodafone en Ziggo aan het netwerk van de toekomst. Want we willen zo goed mogelijk inspelen op de steeds veranderende behoeften van het bedrijfsleven. Directeur zakelijke markt John van Vianen: ‘De klant wil overal en altijd kunnen werken en toegang hebben tot data.’ En dat kan.

Wie praat over het netwerk van de toekomst, ontkomt niet aan termen als ‘gigabit’, ‘Internet of Things’ (IoT) en ‘DOCSIS 3.1’. Maar volgens John van Vianen, directeur Zakelijke Markt bij VodafoneZiggo, zijn de moeilijke termen het antwoord op een simpele vraag: de vraag van de klant: ‘Die denkt niet in gigabits of bandbreedte. Die wil gewoon overal en altijd kunnen werken. En op elk moment van de dag belangrijke klantgegevens en andere data tot zijn beschikking hebben.’ Ondernemers willen flexibiliteit, snelheid en betrouwbaarheid, legt John uit. ‘Die willen nieuwe technologie kunnen gebruiken en dat moet ons netwerk ondersteunen. Nu en in de toekomst.’

Eén geheel
Het netwerk van de toekomst kenmerkt zich door een grote bandbreedte, steeds meer toepassingen voor IoT en een signaal zonder vertraging. John: ‘Voor de ene klant is snelheid belangrijk, voor de ander het verdwijnen van de vertraging. Een signaal met een vertraging van een halve seconde is voor een gamer het verschil tussen winnen of verliezen. En een chirurg die bezig is met een operatie kan door zo’n vertraging zelfs fatale fouten maken.’
Maar het belangrijkste kenmerk van het netwerk van de toekomst is dat het één geheel is. ‘De klant maakt steeds minder onderscheid tussen vast en mobiel’, licht John toe. ‘En wij dus ook. Mobiel en vast sluiten straks naadloos op elkaar aan.’

De verbouwing
Eén groot, snel en stabiel geheel dus, dat netwerk van de toekomst. En het is verre van toekomstmuziek. Het bouwen aan het netwerk is een continu proces dat nu al begonnen is. Vanaf 2020 staat de verbeterde versie volgens John als een huis. ‘Eigenlijk is het netwerk er zelfs al. Steeds meer organisaties gebruiken al toepassingen van IoT. Ken je de MoBikes, die deelfietsen? Die werken met IoT. Er zijn dijken in Nederland die bewaakt worden met kleine sensoren. Ook IoT! In Groningen en na de zomer ook in Eindhoven draaien we pilots met 5G-toepassingen. En met de digitalisering van een deel van het netwerk in Utrecht hebben we al internetsnelheden tot 1 gigabit per seconde getest.’

Samen optrekken
Vodafone en Ziggo verbouwen het netwerk niet alléén. Bij elke nieuwe ontwikkeling betrekken ze hun klanten uit het bedrijfsleven, de zorg en de overheid. Want niemand weet beter wat hij nodig heeft dan de klant zelf. Een mooi voorbeeld daarvan is de pilot in Eindhoven later dit jaar. VodafoneZiggo, netwerkpartner Ericsson en de gemeente Eindhoven experimenteren straks in de lichtstad met verschillende toepassingen van 5G. John: ‘Bij die pilot zijn organisaties als PSV, poppodium De Effenaar, Philips en het Catharina Ziekenhuis heel nauw betrokken.’

Toekomstbestendig blijven
Nederland doet het goed op het gebied van moderne telecommunicatie, ziet John. ‘Internationaal gezien hebben wij één van de beste netwerken. En wij vinden dat we daar als VodafoneZiggo een belangrijke rol in moeten blijven spelen. We willen niet alleen reactief bouwen aan het netwerk van de toekomst, maar ook aanjager zijn van nieuwe toepassingen. Bijblijven is belangrijk. Achterlopen is slecht voor het bedrijfsleven en dus voor de economie van het land. Het bedrijfsleven speelt dan ook een belangrijke rol in het vormgeven van de digitale transformatie. Als telecombedrijf zorgen wij voor de digitale infrastructuur bij die transformatie. Daarmee leggen we de basis voor onze digitale toekomst.’

Ook andere bedrijven moeten zorgen dat ze toekomstbestendig blijven. ‘Daarom informeren wij onze klanten regelmatig over nieuwe ontwikkelingen. En in ons Experience Center kunnen ze het netwerk van de toekomst en de impact van ons toekomstige technologische landschap al helemaal ervaren.’

Investeren in innovatie
Al blijft de winkel gewoon open tijdens de verbouwing, toch merken zakelijke klanten van Vodafone en Ziggo dat er voortdurend gewerkt wordt aan het netwerk van de toekomst. John: ‘Vooral op een goede manier; onlangs zijn de snelheden met 20% verhoogd en de verbindingen worden stabieler. Maar we vragen ook weleens een inspanning van de klant. Zo gaat de analoge televisie verdwijnen en zetten we in januari 2020 3G uit. Dat levert extra bandbreedte op voor 4G. Maar er zijn klanten die nog oude 3G-toestellen in gebruik hebben. Die moeten overwegen om toestellen aan te schaffen die geschikt zijn voor 4G, of genoegen nemen met 2G.’

Ziggoklanten kregen dit jaar ook te maken met een prijsverhoging. ‘Nooit leuk natuurlijk. Maar die is nodig omdat we voortdurend forse investeringen doen in onze digitale infrastructuur, in de techniek en de frequenties van ons netwerk, ten behoeve van onze klanten. Daar komt bij dat de abonnementsprijzen in Nederland relatief bescheiden, en significant gedaald zijn ten opzichte van een aantal jaar geleden. En je krijgt er steeds meer voor terug.’

Tevredener
Bij een netwerk van de toekomst hoort een belofte voor de toekomst. John: ‘Wij vormen met onze producten en diensten een essentieel onderdeel van de bedrijfsvoering van onze klanten. Dat brengt een verantwoordelijkheid met zich mee die we graag naleven. Wij zorgen dat we klaar zijn voor de toekomst en dat onze klanten altijd overal online kunnen zijn. Op een veilige manier. Onze klanten moeten kunnen rekenen op een betrouwbaar netwerk waarmee ze online kunnen zijn zonder zich zorgen te maken dat hun data in verkeerde handen vallen.’ En John wil nóg iets beloven: ‘We willen ook gewoon dat onze zakelijke klanten steeds tevredener zijn over onze dienstverlening. Niet alleen door het snelle internet maar ook omdat we ze de aandacht geven die zij nodig hebben.’

Lees meer over het netwerk van de toekomst