Een monteur is aan het werk bij een klant. De wifi-verbinding werkt er niet zoals het hoort. Opeens hoort hij 'biep, biep!' in zijn broekzak. Een sms van het reanimatie-oproepsysteem van alarmcentrale 112. Iemand in de buurt heeft een hartstilstand. De monteur staat op, stapt in zijn bus met een AED en rijdt er onmiddellijk naartoe. Een uitzonderlijke actie? Niet voor enkele van onze medewerkers.

Het begon allemaal in 2017, op het medewerkersfeest waarmee Vodafone en Ziggo hun fusie vierden. Daar viel de slogan 'Wat wij doen, doet ertoe'. Maar, vroegen wij ons als team af, wat dragen we nu écht bij aan de maatschappij? Gertjan Hamstra, monteur in de regio West-Nederland en lid van de Reddingsbrigade, kwam met het idee onze monteurs met een AED uit te rusten. Plus de kennis om deze te gebruiken.

Dat leek een uitstekend idee. Als er íets 'ertoe doet', dan is het wel mensenlevens redden. En onze monteurs leggen gezamenlijk één miljoen bezoeken per jaar af. Door heel het land. Grote kans dat sommigen dan in de buurt zijn van iemand die reanimatie nodig heeft. Er werd besloten het plan alvast in een regio uit te voeren, want buiten het team was er nog te weinig animo voor.

ziggo-bus-aed-2.jpg

Onder de noemer meetapparatuur werden er twaalf AED's aangeschafd. Binnen twee dagen waren er meer dan honderd aanmeldingen van monteurs die de reanimatietraining wilden volgen. In hun vrije tijd. De Hartstichting hielp met de screening van deelnemers en de opvang na gebruik van de AED – onder andere met een groepsapp en professionele opvang wanneer gewenst. Het is tenslotte niet niks als je net iemand met een hartstilstand hebt geholpen.

We startten op 1 juni 2018: de Dag van de Reanimatie. Vijfentwintig monteurs gingen toen de weg op met een AED. Inmiddels zijn dat er vijfenzeventig. En het mooie is, ze willen er niets voor terug. Niks uren schrijven – niet voor trainingen, niet voor hun hulpverlening. En sommigen hebben dus al echt hulp verleend; zij hebben de AED gebruikt en zich ervan verzekerd dat er zo snel mogelijk een ambulance zou komen.

Reanimeren met de elektrische schokken van een AED is vooral tijdrekken. De eerste zes minuten na een hartstilstand zijn cruciaal. Als je dan reanimeert, vergroot je de overlevingskansen enorm. Of iedereen die onze monteurs hebben geholpen uiteindelijk ook bleef leven, weten we niet: nadat de ambulance arriveert, neemt medisch personeel de patiënt over. Maar zónder hulp waren ze zeker overleden.

Inmiddels volgen steeds meer collega's de AED-training – zelfs verschillende directeuren. Daar zijn we trots op. Ook van klanten en niet-klanten, die de sticker op de bus zien, krijgen we waardering. Natuurlijk is het vreemd als je monteur opeens wegrent. Maar veruit de meesten reageren zoals de laatste klant die dit overkwam: "Waar maak ik me druk om? Een mensenleven is belangrijker dan mijn wifi-verbinding."

Afdeling Installatie & Onderhoud, VodafoneZiggo

7.000 slachtoffers per dag
Er leven zo'n 240.000 mensen met hartfalen in Nederland. Hiervan is twee derde 75 jaar of ouder. In 2020 stierven ruim 7.000 mensen aan hartfalen. Per dag zijn dit zo'n 11 vrouwen en 9 mannen. Jaarlijks zijn er ruim 29.000 ziekenhuisopnamen voor hartfalen. Ieder jaar krijgen ongeveer zeventienduizend mensen een hartstilstand buiten het ziekenhuis.

Binnen 6 minuten
Het aantal burgerhulpverleners is de afgelopen jaren flink gestegen tot 245.000. In heel Nederland kan nu binnen 6 minuten worden gestart met reanimeren. Dankzij de enorme inzet van deze hulpverleners én de groeiende aanwezigheid van AED's op prominente plekken. (Bron: Hartstichting)