Van de eerste Grand Prix-winst van Max Verstappen en de WK-finale van de handbaldames tot een bijna lege sportagenda in coronatijd. Er gebeurde een hoop in de eerste vijf jaar Ziggo Sport. Will Moerer, Directeur Ziggo Sport, en propositiemarketeer Claudia Doorn vertellen hoe zij de eerste vijf jaar Ziggo Sport beleefden.

De zenuwen gierden door hun lijven, toen Will en Claudia exact vijf jaar geleden de eerste uitzending van Ziggo Sport keken. Het was het programma Peptalk, waar Jack van Gelder voor het eerst namens Ziggo Sport in actie kwam. Maandenlang hadden Will, Claudia en vele anderen toegewerkt naar dit moment: het begin van Ziggo Sport. Hierna zou er nog veel moois volgen op de zender. Wat is er in die vijf jaar veranderd? En wat zijn voor Claudia en Will de hoogtepunten van deze periode?

De logische stap
Door de fusie tussen Ziggo en UPC ontstond de mogelijkheid om Sport1, onderdeel van UPC, op een andere manier aan te bieden. Ziggo bewoog op steeds meer richting entertainment. Onder meer via innovatieve tv-diensten, HBO en de Ziggo Dome. Het aanbieden van een sportzender met de mooiste livesporten, was daarom een logische stap. "We vulden het bestaande sportpakket aan met nationale competitiesporten, zoals hockey", zegt Will. "Dat werkte goed, en we hadden het moment mee. Vrijwel direct haalden de handbaldames de finale van het WK en groeide Max Verstappen razendsnel uit tot een fenomeen."

Will Moerer

Speciaal voor klanten
Een andere bewuste keuze was om de zender gratis te maken voor onze klanten. Ziggo Sport is ook alleen te zien bij Ziggo. "Hiermee wilden we onze waardering uitspreken naar onze klanten", legt Claudia uit. "Het is nog een extra reden waarom je als klant goed zit. Die inschatting klopt. Klanten zijn door de zender loyaler aan het merk Ziggo. Dat werkte toen en dat werkt nu. Nog altijd staat de zender in de top-3 redenen voor mensen om klant te zijn én te blijven bij Ziggo. Daar zijn we ontzettend trots op."

De exponentiële groei
Wat zenden we allemaal uit en wanneer doen we wat? Dat waren vijf jaar geleden de belangrijkste vragen. De programmering groeide uiteindelijk als vanzelf mee met het succes van een aantal sporten. "Max Verstappen is daarvan natuurlijk het beste voorbeeld", legt Will uit. "Vijf jaar geleden stond hij nog helemaal aan het begin van z'n carrière. Zijn razendsnelle ontwikkeling loopt – niet geheel verrassend – vrijwel gelijk met de toename van de populariteit van Formule-1 op onze zender. Inmiddels kijken er tussen de anderhalf en twee miljoen mensen naar een race. Daarmee is Formule-1 veruit de populairste sport op Ziggo Sport."

Het mooie rapportcijfer
Door de jaren heen stemden klanten steeds vaker af op Ziggo Sport. Het marktaandeel van de zender steeg tot nu toe ieder jaar. Will: "Waar mensen Ziggo ontvangen, zijn we nu de elfde zender van Nederland. De coronatijd heeft ons wel flink geraakt, maar inmiddels zijn we er weer bovenop. Oktober 2020 was zelfs de beste oktobermaand ooit. Ons marktaandeel valt dit jaar ongetwijfeld iets lager uit, maar dat geeft niet. Tevreden klanten vinden we belangrijker, en die hebben we. Zij waarderen Ziggo Sport gemiddeld met een 8, daar zijn we heel blij mee."

De bijzondere hoogtepunten
In de afgelopen vijf jaar vierden veel Nederlandse sporters successen die op Ziggo Sport waren te zien. "Je zou bijna denken dat er een causaal verband is tussen het ontstaan van Ziggo Sport en al die sportieve successen", zegt Will met een glimlach. "Ik heb zelf heel erg genoten van de overwinningen van Max Verstappen in Spanje en Oostenrijk. En zeker ook van de WK-winst van de handbaldames in 2019. De laatste minuut van de finale vond ik zelfs zó spannend dat ik even ben weggelopen."

Claudia Doorn

De bizarre inhaalrace
Claudia vindt de winst van Max Verstappen in Oostenrijk het meest memorabel. "We zonden die race voor het eerst uit in een volle Ziggo Dome. Een evenement waar we lang naar toe hebben gewerkt. Ik denk dat geen van de duizenden aanwezigen daar dacht dat Max nog kans maakte na zijn matige start. Maar hij werkte zich op en veroverde plek na plek. Toen hij won, ontplofte de Ziggo Dome bijna. Polonaises, buikschuivers over de tafels, tranen van geluk, ik zag het allemaal. Wat een ontlading!"

De speciale wensen
Ook de komende jaren hopen Will en Claudia dat er op Ziggo Sport weer zoveel te vieren valt. Zij doen daar in ieder geval alles voor. "Onze koers gaat niet wezenlijk veranderen", vertelt Will. "Ik zou tevreden zijn als we de sporten behouden die we nu hebben. Daarmee kunnen we prima uit de voeten. Het liefst zou ik er nog toptennis aan toevoegen en hoop ik dat we de MotoGP weer terug kunnen krijgen. Dat zou ons aanbod écht compleet maken."

De technologische innovaties
"Ik zie kansen in de ontwikkeling van virtual reality", vult Claudia aan. "Niets kan natuurlijk op tegen de spanning van live sport, maar als je er niet bij kunt zijn, maken technologische ontwikkelingen het live-gevoel nog sterker. Hoe gaaf is het gevoel je op de tribune naar je favoriete sport kijkt, terwijl je thuis op de bank zit? Welke weg de toekomst ook inslaat, we blijven ons inzetten om onze klanten de best mogelijke tv-beleving te geven en maximaal van sport te laten genieten."