Dit jaar vierde VodafoneZiggo een wel hele speciale Coming Out Day. Onze eigen CEO Jeroen Hoencamp kwam 'uit de kast'. En hij had een goede reden, want we zijn de eerste officiële partner van kennisplatform Corporate Queer. Vol trots zetten we ons samen in voor inclusie. Het doel? Zorgen dat álle collega's en klanten zichzelf kunnen zijn.

Nederlanders worden vaak gezien als vooruitstrevend. 'Maar in de praktijk is dat lang niet altijd zo', stelt Remco Boxelaar. Hij is oprichter van Corporate Queer, een kennisplatform dat organisaties helpt inclusiever te zijn. 'Wie naar de lhbti-monitor van het SCP uit 2018 kijkt, ziet weinig hoopgevends. Lhbti'ers hebben op de werkvloer vaker te maken met respectloos gedrag dan hun heteroseksuele collega's. Van vervelende vragen over hun geaardheid en gender tot verzoeken om zich anders te gedragen of kleden. Daarom verbergen veel lhbti'ers hun seksualiteit en voelen ze zich niet altijd veilig of geaccepteerd op het werk.'

Remco Boxelaar VodafoneZiggo

Queer partner
'VodafoneZiggo begrijpt dat je als organisatie een belangrijke rol speelt in de emancipatie van lhbti'ers. En dat vind ik heel sterk', stelt Remco. 'Ik ben trots dat zij de allereerste partner zijn van Corporate Queer. Vanaf nu zullen we elke dag werken aan een meer open mind onder VodafoneZiggo'ers. Met trainingen, campagnes en evenementen willen we uiteindelijk alle 7500 medewerkers bereiken. Op het hoofdkantoor, in de callcenters én in de winkels.'

Open mind
Wat houdt zo'n open mind eigenlijk in? 'Dat je je werkelijk durft te verplaatsen in de ander, zónder oordeel', stelt Remco. 'Die ander kan iemand zijn met een andere seksuele geaardheid. Maar ook iemand met een andere genderidentiteit, zoals bijvoorbeeld iemand die transgender of non-binair is. Oftewel: iedereen die zich anders gedraagt of kleedt dan we traditioneel van een man of een vrouw verwachten. Wie zich werkelijk in de ander verplaatst, kan diegene pas écht accepteren voor wie die is. Zonder daar onacceptabele vragen over te stellen.'

Lhbti-ambassadeurs
Iedereen hoort erbij en mag zichzelf zijn. Die boodschap wordt dankzij de samenwerking met Corporate Queer steeds luider en door meer ambassadeurs uitgedragen bij VodafoneZiggo. Door collega's die de basistraining over lhbti-zijn volgen, en door leidinggevenden die trainingen over inclusief leiderschap krijgen. Remco: 'We hopen nog meer ambassadeurs te werven met de nieuwste campagne "Wanneer wist jij het?". CEO Jeroen Hoencamp trapte af met zijn eigen coming-out op video. Kijk hem hieronder en oordeel zelf: zet hij je aan het denken?'

Golf van verandering
Remco ziet een golf van verandering door VodafoneZiggo trekken. Van de klantenservice die klanten niet meer met meneer of mevrouw aanspreekt, tot collega's op kantoor die zich steeds beter in hun lhbti-collega's verplaatsen. 'Hopelijk zetten we mensen aan het denken met onze trainingen en campagnes. En misschien ook met dit artikel', stelt Remco. 'Weet jij bijvoorbeeld wanneer je je bewust werd van je genderidentiteit en seksuele geaardheid? En wat die ontdekking voor je betekende? Denk daar eens over na, want de verandering start bij jezelf. Als jij je beter in een ander kunt verplaatsen, wordt diegene 'normaler'. Uiteindelijk zelfs zo normaal, dat ook lhbti'ers gewoon tot de norm behoren. Hopelijk hoeft dan niemand meer uit de kast te komen.'

Lees meer over een diverse en inclusieve cultuur bij VodafoneZiggo.