Verhalen
Zo groeien kinderen op in digitale balans

Zo groeien kinderen op in digitale balans

Game met je kind en word samen mediawijs

Netflix, social media, games. We kunnen er niet meer omheen – en willen dat vaak ook helemaal niet. Maar hoe zorgen we dat dit soort technologie niet ons leven overneemt; dat het ons juist verrijkt? Daarvoor werkt VodafoneZiggo samen met gaming expert Koen Schobbers. Hij wil ouders en kinderen leren spelenderwijs digitaal balans te vinden.

Koen (28) herinnert zich nog goed alle discussies en irritaties met zijn moeder rondom zijn gamegedrag. "Ik was op mijn 15e al professioneel gamer en dit creëerde een afstand tussen ons. Het had vooral een impact op onze communicatie." Pas toen Koen op het journaal verscheen, begon zijn moeder merkbaar anders tegen gamen aan te kijken. En konden ze er beter over praten. Zij was uiteindelijk zijn inspiratiebron voor de ‘Spel Schijf van Vijf’, het model dat hij in 2016 ontwikkelde voor een goed evenwicht tussen het 'echte' en digitale leven. "Die S'en van de Spel Schijf van Vijf staan voor slaap, studie, sport, sociaal en spel. Mijn moeder bewaakte voor mij de balans daartussen."

Speel mee
Koen traint ouders en kinderen om óók de balans te bewaken tussen het echte en digitale leven. Hij doet dat samen met pedagoog André Parren en opvoeddeskundige Tim de Lange binnen hun bedrijf Parents of Play. En hij ontwikkelde met VodafoneZiggo het sociale experiment Fam-E-League. Daarin leerden kinderen aan hun ouders hoe ze het online spel Fortnite moesten spelen. "Het idee daarachter? Als je wilt dat je kind naast slaap, studie, sport en zijn sociale leven ook verantwoord met die laatste S omgaat. Dan moet je wel eerst weten wat die S inhoudt. Zoek dus eens wat informatie op online." Uit recent onderzoek (2019) van VodafoneZiggo in samenwerking met de Erasmus Universiteit blijkt dat kinderen het belangrijk vinden om samen met hun ouders te spelen, omdat ze verwachten dat ouders hierdoor de wereld van gamen beter begrijpen.

Koen_schobbers

Shift je mindset
"Ouders die meer leren over gamen en wat het met hun kind doet, ervaren een shift in mindset", zegt Koen. "Ouders kunnen de game van hun kind zelf eens spelen. Of TikTok op hun eigen telefoon installeren. Dan zien ze wat die 'gekke dansjes' nou inhouden. Als ze zich openstellen voor de digitale wereld, wordt die minder vreemd. Ook zien ze dat hun kinderen waardevolle vaardigheden opdoen via games en social media. Van probleemoplossend vermogen en strategisch denken tot samenwerking en leiderschapsvaardigheden. Wie meespeelt, begrijpt simpelweg beter waarom die middelen een belangrijk onderdeel zijn van het leven van een kind."


Ga in gesprek
Door meer inzicht communiceren ouders beter met hun kinderen. "Ouders begrijpen bijvoorbeeld sneller dat ze niet zomaar in het midden van een game de stekker uit de computer moeten trekken. Zelf zouden ze het toch ook niet fijn vinden als iemand hun Netflix-film tien minuten voor het eind uitzet? Als ouders dit soort inlevingsvermogen tonen, zullen hun kinderen minder de hakken in het zand zetten bij de begrenzing van hun schermtijd. Dankzij wederzijds begrip en betere gesprekken, bewaken kinderen en ouders sámen de digitale balans."

Word samen mediawijs
Naast Fam-E-League ontwikkelde Koen méér met VodafoneZiggo. Hij is een van de masters in het gratis lesprogramma Online Masters en ontwikkelde de les 'Bewust gamen'. Hier wordt kinderen geleerd om slim om te gaan met media, inclusief het vinden van de juiste digitale balans, het thema van de Week voor de Mediawijsheid. Koen: "Die wijsheid wordt steeds belangrijker in onze digitaliserende wereld. Heel goed dus dat VodafoneZiggo hier aandacht aan besteedt – zeker ook omdat zij digitalisering aanjaagt. Een scherm kan je leven enorm verrijken. Maar alleen als je er ook af en toe níet naar kijkt."