Vanaf vandaag is het digitale ‘Real Models’-kunstwerk van Vodafone te zien in Groningen. Het kunstwerk maakt de LHBTIQ+-community zichtbaar door middel van het tonen van realistische rolmodellen. Bezoekers van Pride Groningen kunnen namelijk op 18 en 19 augustus zelf onderdeel worden van het kunstwerk, dat real-time verandert en direct door de gehele stad te zien zal zijn.

Diversiteit moet gezien worden
Zoals de organisatie van Pride Groningen zelf aangeeft, is het zichtbaar maken van diversiteit en het creëren van bewustwording belangrijk voor acceptatie. Met twee lokale kantoren in Groningen en Leeuwarden en als sponsor van Pride Groningen vindt Vodafone het belangrijk om bij te dragen aan deze boodschap. Dit doet Vodafone door rolmodellen van de queer community een gezicht te geven in de stad. De verschillende gezichten in het kunstwerk ‘Real Models’ symboliseren de diversiteit van de queer community en het voortdurende proces van vorming in identiteit. Op deze manier maakt iedereen op een positieve en inspirerende manier kennis met de queer community.

De kracht van een lokaal gezicht
Het digitale kunstwerk heeft als doel realistische rolmodellen te tonen. De bezoekers van Pride Groningen kunnen daarom zelf onderdeel worden van het bewegende kunstwerk. Dit kan door van 12:00 tot 16:00 uur je portret te laten schieten in de speciaal daarvoor ontworpen photobooth op de Grote Markt. Het continu veranderende gezicht zal gedurende de dag te zien zijn via verschillende digitale schermen in de Groningse binnenstad.

Groningen Pride 23
'Real-Model'-campagne Vodafone Pride Groningen

Medewerkers in het zonnetje zetten
De eerste ‘Real Models’ portretten die vanaf 14 augustus te zien zijn in de stad, zijn portretten van medewerkers uit ‘Queers Connected’, het regenboognetwerk van VodafoneZiggo. “De trotse reacties van collega’s als ze zichzelf op een billboard in de stad spotten benadrukken het positieve effect van deze ‘Real Models’-campagne”, aldus Steven Kroon, voorzitter van het Queers Connected-netwerk van VodafoneZiggo. “Met het ‘Queers Connected’-netwerk maken we ons hard voor een positieve werkomgeving voor LGBTIQ+-collega’s. Van het vergroten van de bewustwording tot aan advies op LGBTIQ+-beleid aan de organisatie. Recent organiseerde we de workshop Pride History 101. Over het belang om de vooruitgang die er is geboekt te vieren, maar ook bewust te blijven waarom protest nog steeds hard nodig is.”

Niet alleen tijdens Pride Month, maar het hele jaar door werkt VodafoneZiggo aan een inclusieve samenleving en een positieve werkomgeving voor queer collega’s. Diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusiviteit (DE&I) in de volle breedte is geïntegreerd in de bedrijfsstrategie van VodafoneZiggo. LHBTIQ+-inclusiviteit is hier een onlosmakelijk onderdeel van.