De omzet van VodafoneZiggo is afgelopen kwartaal licht gegroeid in vergelijking met Q1 van 2022 en komt uit op € 1,0 miljard. Het bedrijf deed dit eerste kwartaal flinke investeringen in haar netwerken, producten en diensten. Het operationele bedrijfsresultaat (EBITDA) is door hogere operationele kosten gedaald met 8,2% tot € 440 miljoen. VodafoneZiggo herbevestigt dat het de gestelde financiële doelen voor 2023 zal realiseren.

Nog altijd groeit het aantal mobiele abonnementen en ook op de zakelijke breedbandmarkt heeft VodafoneZiggo het goed gedaan. Het aantal huishoudens dat Ziggo bedient met televisie, internet en telefonie op het vaste netwerk liep licht terug. Oorzaak is de aanhoudend intensieve concurrentie op de consumentenmarkt.

De lagere EBITDA – ondanks de lichte omzetstijging – is een direct gevolg van hogere operationele kosten. Dit zijn zowel hogere energiekosten als gestegen loonkosten door de eind vorig jaar afgesloten CAO voor VodafoneZiggo-medewerkers.

Investeringen in netwerken
Opvallend in afgelopen kwartaal is het relatief hoge percentage CAPEX-uitgaven ofwel kapitaalsinvesteringen in netwerken, producten en diensten: dit kwam uit op 23% van de omzet.

CFO Ritchy Drost: “De telecommarkt is uitdagend door de concurrentie én door de impact van de aanhoudend hoge inflatie. We investeren consistent door in onze netwerken om de beste klantervaring te blijven bieden op zowel het mobiele als vaste netwerk. We lopen nu al ver voor op de digitaliseringsagenda van de overheid die in 2030 iedereen op 1 Gbit/s aangesloten wil hebben. Dat kan bij ons al sinds eind vorig jaar. We blijven focussen op het bieden van waarde aan onze klanten met onze producten. Onze klanten krijgen ook dit jaar weer een forse snelheidsverhoging via Ziggo, we bieden 5G via het mobiele netwerk van Vodafone en leveren de beste content waaronder straks UEFA voetbal, Films en series via Ziggo Go en belevenissen voor onze klanten via Priority”.

Verdere cijfers eerste kwartaal 2023
Het aantal zogeheten ‘converged’ klanten dat producten en diensten van Vodafone en Ziggo combineert, stijgt opnieuw in het eerste kwartaal. Het aantal Ziggo-klanten dat ook een mobiel abonnement bij Vodafone heeft kwam uit op een totaal van 1,5 miljoen.

Het totale aantal vaste internetaansluitingen bleef stabiel rond 3,3 miljoen. Het aantal zakelijke aansluitingen steeg voor het 25e kwartaal op rij, dit kwartaal met 10.000. Op de consumentenmarkt bediende VodafoneZiggo 18.500 vaste internetklanten minder door toegenomen concurrentie. Daarmee komt de netto daling uit op 8.500.

Het totale aantal (post-paid) simkaarten steeg met 38.500, waarvan 18.000 in de zakelijke markt. Inmiddels heeft VodafoneZiggo 5,5 miljoen klanten voor haar mobiele diensten.

Het aandeel van VodafoneZiggo in de zakelijke markt groeit voor het negende kwartaal op rij: binnen het B2B portfolio is in het eerste kwartaal van 2023 een omzetgroei gerealiseerd van 3,1%. VodafoneZiggo blijft ook groeien in de markt van SOHO- en MKB-klanten.

De mobiele omzet in de consumentenmarkt groeide met 7,3% ten opzichte van het eerste kwartaal een jaar eerder. De inkomsten bij Vodafone Zakelijk stijgen ook door meer toestelverkopen, groei van het aantal klanten, hogere roamingopbrengsten en meer inkomsten uit het “Internet of Things”. Daartegenover staat prijsdruk bij grootzakelijke klanten en lagere inkomsten uit buiten-bundelgebruik.

Docsis 4.0:
Eind 2022 rondde VodafoneZiggo de megaklus af om als eerste provider landelijk 1 Gbit/s internet te kunnen aanbieden. Nu start de voorbereiding voor het internet van de toekomst: deze week test VodafoneZiggo in haar Amsterdamse TEC-campus met het Docsis 4.0 protocol – een grote technische upgrade voor het Ziggo-netwerk. Met Docsis 4.0 en andere aanpassingen in het netwerk verwacht VodafoneZiggo dat de internetsnelheden en de netwerkcapaciteit flink kunnen doorgroeien. Voor klanten komen dan deze snelheden in de komende jaren beschikbaar.

Snelheid & entertainment
VodafoneZiggo kondigde begin dit jaar snelheidsverhogingen aan voor Ziggo-klanten vanaf mei 2023. Dit jaar stijgen vooral de uploadsnelheden met gemiddeld 40%. Klanten zijn steeds meer online voor verschillende doeleinden: streamen, thuiswerken, videobellen, gamen en shoppen. Zij doen dat met steeds meer apparatuur en steeds vaker tegelijkertijd. Onderzoek laat zien dat zij het zeer waarderen dat het Ziggo-internet met deze behoeftes meegroeit. Daarom verhoogt VodafoneZiggo ieder jaar de capaciteit van het vaste netwerk.

Na het toevoegen van alle films, series en documentaires van streamingdienst Disney+ aan het aanbod van Ziggo eind vorig jaar, volgde in het eerste kwartaal van 2023 ook HBO Max. Ziggo-klanten kunnen de apps van Disney+ en HBO Max gebruiken in het menu van de Mediabox Next en Next Mini. Zo is eenvoudig toegang mogelijk tot duizenden uren entertainment, vaak beschikbaar in 4K of UHD-beeldkwaliteit. Ziggo streeft er zo naar de grootste streamingdiensten beschikbaar te maken in één TV-omgeving.

Vodafone en Ziggo-klanten kunnen ook in 2023 weer exclusieve winacties en evenementen verwachten via het Priority-platform. Dit is ons loyaliteitsprogramma voor klanten dat in samenwerking met partners unieke ervaringen aanbiedt. Zo hebben we voor Priority afgelopen kwartaal drie “The Tribute” concerten in de Ziggo Dome georganiseerd, ticket-acties gedaan rond Metallica en een winactie gehouden rond De Klassieker Ajax-Feyenoord.

De voorbereiding voor het uitzenden van al het UEFA-clubvoetbal vanaf seizoen 2024 – 2025 loopt op schema. Het aanbod van Ziggo Sport breidt in de tussentijd ook steeds verder uit: dit voorjaar zond Ziggo Sport El Clásico uit, naast onder andere het WK-Hockey, de Formule E en de 24 uur van Daytona.

Netwerken van wereldklasse
Met haar beide netwerken behoort VodafoneZiggo al jaren bij de wereldtop: steevast staan de netwerken in de wereldwijde top-10. Dit bleek opnieuw eind februari 2023 bij de jaarlijkse bekendmaking van de meetresultaten van Umlaut.

Het vaste netwerk werd vorig jaar uitgeroepen tot het beste netwerk in Nederland. Dit jaar staat het Ziggo-netwerk op plek twee met een minimaal puntenverschil. Het Ziggo-netwerk staat nog steeds bovenaan op de voor gebruikers belangrijke subcategorieën downloadsnelheid en stabiliteit. Ook op het mobiele Vodafone-netwerk zijn de verschillen minimaal: hier scoren alle drie de Nederlandse mobiele netwerken het predikaat “Outstanding”.

VodafoneZiggo Q1 2023