Tijdens de Utrecht Canal Pride op zaterdag 3 juni onthult Vodafone het digitale ‘Real Models' collage kunstwerk. Het werk, opgebouwd uit verschillende portretten, symboliseert het veelzijdige gezicht van de queer community. Bezoekers van Pride kunnen zelf onderdeel worden van het kunstwerk, dat real-time verandert. Hoofdsponsor Vodafone zet met deze campagne kracht bij aan de boodschap van de Utrecht Canal Pride: What if love is the masterplan? Could you be the masterpiece?

Vrijheid om jezelf te zijn
Als je de vrijheid voelt om jezelf te zijn, kun je pas het maximale uit jezelf halen. Rolmodellen waarmee je je kan identificeren spelen hierin een positieve en inspirerende rol. Zeker voor LHBTQI+-jongeren is de mogelijkheid tot herkenning via beeldvorming cruciaal in hun ontwikkeling. Hoewel er de afgelopen jaren steeds meer aandacht is voor vrijheid en zelfexpressie, lijkt het er ook op dat het voor jongeren juist lastiger wordt om een eigen identiteit te vormen. Zij geven aan zich minder te willen conformeren aan de ‘hokjes’. De verschillende gezichten in het kunstwerk ‘Real Models’ symboliseren de diversiteit van de queer community en het voortdurende proces van vorming in identiteit.
Gezicht van de queer community
Het digitale kunstwerk heeft als doel realistische rolmodellen te tonen. De bezoekers van Utrecht Canal Pride kunnen namelijk zelf onderdeel worden van het bewegende werk. Dit kan door je portret te laten schieten in de speciaal daarvoor ontworpen photobooth op het Stationsplein bij Utrecht Centraal Station tussen 11.00 en 15.00 uur. Het continu veranderende gezicht zal gedurende de dag te zien zijn via verschillende digitale schermen in de Utrechtse binnenstad.
Queers Connected-netwerk
De eerste ‘Real Models’ zijn portretten van medewerkers uit ‘Queers Connected’, het regenboognetwerk van VodafoneZiggo. “Met Queers Connected creëren we een veilige werkomgeving voor LHBTQI+ collega’s. Dat doen we onder andere door ons te verenigen en door events en workshops te organiseren. Daarnaast adviseren we de organisatie over LHBTQI+-kwesties. VodafoneZiggo ondersteunt ons in daad en woord, waardoor we bijvoorbeeld dit digitale kunstwerk kunnen realiseren. Zo ontwikkelen we een everchanging rolmodel die symbool staat voor de fluïditeit”, aldus Steven Kroon, voorzitter van het Queers Connected-netwerk.
Niet alleen tijdens Pride Month, maar het hele jaar door werkt VodafoneZiggo aan een inclusieve samenleving en een positieve werkomgeving voor queer collega’s. Diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusiviteit (DE&I) in de volle breedte is geïntegreerd in de bedrijfsstrategie van VodafoneZiggo. LHBTIQ+-inclusiviteit is hier een onlosmakelijk onderdeel van.
