Kom je werken voor VodafoneZiggo, dan verdien je een warm onthaal. Als het even kan live, maar het kan ook virtueel. "Met een VR-experience dompelen we nieuwkomers onder in de wereld van VodafoneZiggo", vertelt B2C Academy trainer Björn Hamburg. "Van ons hoofdkantoor en onze visie, tot je werkvloer en de woonkamer van de klant. Alles voor die ene reactie: 'Wauw'."

Even zie je niets. Het onboarding programma laadt. Als het licht langzaam aan gaat, ontdek je dat je in een grote ronde ruimte staat. Met aan alle kanten deuren. Terwijl je wat om je heen kijkt, verschijnt er uit het niets een jongeman die zich vriendelijk voorstelt als Tim. "Welkom in de Central Office van VodafoneZiggo!" Tim is je gids tijdens deze onboarding, en hij heeft er zin in. Het is misschien even wennen, zo'n 3D-experience. Maar als je de eerste deur doorgaat, zit je er al helemaal in.

"We hebben maar één kans om een goede eerste indruk te maken", vertelt Björn. "Dus hoe je binnenkomt bij VodafoneZiggo, vinden we heel belangrijk. Voor een normale onboarding op ons hoofdkantoor trekken we de hele dag uit. Daarin heten we mensen welkom en leren we ze alle ins en outs van VodafoneZiggo. Zo weten ze waar wij voor staan en wie ze vanuit hun nieuwe functie vertegenwoordigen. En hebben ze het gevoel erbij te horen. Geloof me, dat is superbelangrijk."

Door de eerste deur stap je een callcenter binnen. Het is er druk, en ook Tim zit aan de telefoon. "Dit is een essentiële locatie voor VodafoneZiggo", legt hij uit. "Via chat en telefoon zorgen deze collega's dat miljoenen Nederlanders genieten van telefonie en internet. Zit er ergens een kink in de kabel – soms letterlijk – dan lossen zij dit razendsnel op. Dankzij slimme software wordt dit steeds gemakkelijker. En dat biedt ruimte voor nog iets wat we heel belangrijk vinden: de klant echt aandacht geven."

"Door corona werd zo'n onboarding in levenden lijve de afgelopen jaren natuurlijk lastig", vervolgt Björn. "Daarnaast werken veel mensen niet rechtstreeks voor ons, maar via derde partijen. Denk aan callcenters, die meerdere opdrachtgevers hebben. Of mensen die in een shop-in-shop werken, bij de Mediamarkt bijvoorbeeld. Het stelde ons voor de vraag: hoe zorgen we dat ook zij echte VodafoneZiggo-ambassadeurs worden?"

Na een tour door het callcenter, vlieg je door naar een winkel. "Dit is een winkel van VodafoneZiggo", vertelt Tim. Hij draagt een zelfde jasje als het personeel, en leidt je rond in de zaak. "De nieuwste iPhone is net binnen, je bent de eerst die 'm ziet. Die gaan we heel veel verkopen."

"Virtual reality is de sleutel om nieuwe mensen echt deelgenoot van VodafoneZiggo te maken", zegt Bjorn met overtuiging. "Ook al zijn ze aan de ándere kant van de planeet. Via een VR-bril ontvangen we mensen in het hart van VodafoneZiggo. Van daaruit maken ze een reis langs alle belangrijke onderdelen van het bedrijf. Een leuke maar ook intensieve beleving. "In twintig voorbijvliegende minuten krijgen ze enórm veel te zien. We ontwikkelden deze VR-experience samen met Edumara. Experts op gebied van 3D-technologie en educatie; de perfecte partner voor dit project."

Je gaat nóg een deur door. Dit keer sta je in een behoorlijk futuristische woonkamer. "Dit is mijn eigen huis", vertelt Tim trots. "Kijk maar eens goed rond." De nieuwste MediaBox van Ziggo, slimme verlichting en thermostaat – het huis is van alle innovaties en gemakken voorzien. En hoe kan het ook anders: overal heb je perfect bereik. "Logisch, want in alle kamers hangen Smart WiFi Boosters." Zo toont Tim je waar het allemaal om draait, voor hem en voor alle klanten van VodafoneZiggo: 'plezier en vooruitgang met elke verbinding'.

"De VR-onboarding besturen gaat bijna vanzelf", vertelt Björn. "Je doet het met je ogen. Gastheer Tim laat je allerlei plekken zien, en overal waar je komt ontdek je schuifjes en plusjes die je kunt activeren. Om een filmpje te starten bijvoorbeeld, die weer wat details prijsgeeft. En er zit een puzzel verborgen in de experience. Een rebus, die je alleen kunt oplossen als je alles goed bestudeert. Een leuke stimulans om de hele journey te doorlopen."

Tim kijkt je trots aan. "Gefeliciteerd, je hebt in vogelvlucht heel veel gezien. En ook nog de rebus opgelost – punten! Maar wat nu écht de kracht van Vodafone en Ziggo samen is? Dat laat deze animatie je zien." Een laatste filmpje, dan is je virtuele kick-start compleet. En ben je klaar voor het echte werk. Welkom bij VodafoneZiggo!

Meer weten over werken bij VodafoneZiggo?

Of: lees meer over het Experience Centre, waar ook een deel van de onboarding plaatsvindt

Bjorn Hamburg