Verhalen
De Culture Crew: ambassadeurs die nooit klaar zijn

De Culture Crew: ambassadeurs die nooit klaar zijn

Gert-Jan en Tamila over bedrijfscultuur

Bij het ontstaan van VodafoneZiggo in 2017 kwamen twee bedrijfsculturen samen. Hoe zorg je ervoor dat die twee culturen soepel opgaan in één gezamenlijke? Hiervoor werd de Culture Crew opgericht. Gert-Jan Bos en Tamila Baste vertellen over deze bijzondere groep ambassadeurs van de bedrijfscultuur.

Je kunt twee bedrijven wel samenvoegen, maar als management bepaal je niet dat de medewerkers het dan ook maar goed met elkaar moeten vinden en dezelfde waarden delen. Dat moet vanuit de medewerkers zelf komen. Daarom vormden tweeëntwintig mensen van Vodafone en tweeëntwintig mensen van Ziggo de Culture Crew. Aan hen de taak om te helpen de twee culturen samen te brengen en gezamenlijke kernwaarden te ontwikkelen.

Direct inzicht
"Menselijk gedrag fascineert me", vertelt Gert-Jan Bos, senior capacity manager bij VodafoneZiggo. Hij is Culture Crew-lid van het eerste uur. "Waarom doen we de dingen die we doen? En wat gebeurt er bij de vorming van een cultuur? Toen ik hoorde van de Culture Crew, meldde ik me daarom direct aan. Vanaf de eerste kennismaking was het boeiend. We zagen namelijk gelijk een belangrijk verschil: bij Vodafone was de voertaal Engels en bij Ziggo Nederlands. Dit hebben we direct bespreekbaar gemaakt: hoe gaan we hier in de praktijk met elkaar mee om? Er kwam een polderoplossing: alle communicatie is in het Nederlands, met de Engelse variant eronder. En op managementniveau is Engels de voertaal."

Thermometer van de organisatie
De Culture Crew vormt dus een belangrijke brug tussen de werkvloer en het management. "We zoeken uit wat er in alle hoeken van het bedrijf gebeurt", legt Gert-Jan uit. "Hoe gaat het per afdeling? Zijn er frustraties? Hoe zit het met de werkdruk? We zijn als het ware de thermometer van de organisatie. Ook zorgen we dat iedereen bij VodafoneZiggo onze kernwaarden 'Open Up, Team Up en Step Up' leert kennen. Die kernwaarden komen trouwens voort uit input van liefst 700 medewerkers. De Culture Crew heeft die rondvraag gefaciliteerd. Ze zijn daardoor breed gedragen onder de medewerkers, de organisatie staat er echt achter."

Introductie-crew
Ook nieuwe medewerkers van VodafoneZiggo maken vanzelfsprekend kennis met die kernwaarden. De Culture Crew speelt hierin een rol. "Voor nieuwe collega's is er een tweedaags introductieprogramma", vertelt Gert-Jan. "Ze leren dan onder meer hoe we binnen VodafoneZiggo met elkaar willen samenwerken. Dat deel nemen wij als Culture Crew op ons. We doen een workshop om de kernwaarden te doorleven en elkaars percepties beter te begrijpen."

Kernwaarden persoonlijk maken
"Om invulling te geven aan die kernwaarden is het voor iedere medewerker belangrijk om ze te vertalen naar je persoonlijke situatie", vertelt senior internal auditer én Culture Crew'er Tamila Baste,. "Wat betekenen ze voor jou in het dagelijks leven? Een slogan is één ding, maar dan ben je er nog niet. De Culture Crew helpt collega’s om die persoonlijke connectie te maken. Ik heb een studie bedrijfssociologie gevolgd, dus zo’n proces vind ik razend interessant. De Culture Crew is voor mij een mooie kans om mijn kennis over menselijk gedrag te delen en collega’s onze waarden te helpen begrijpen, zodat ze zich nog meer verbonden voelen met VodafoneZiggo."

Tamila_CultureCrew

Verbinden via koffie
"Ik vind het heel mooi dat we met zoveel mensen samenkomen om onze organisatie vooruit te helpen", vertelt Tamila. "Het is inspirerend om met mensen te zijn die hart hebben voor de organisatie. Maar onze ambassadeursrol houdt natuurlijk niet op. We bedenken steeds nieuwe manieren om collega’s met elkaar én de organisatie te verbinden. Zo plannen we regelmatig 'Coffee & Connect-sessies'. Dat zijn bijeenkomsten waar medewerkers vragen kunnen stellen aan het managementteam. En het managementteam kan persoonlijke verhalen delen. Zo leert iedereen elkaar wat beter kennen, op een unieke manier."

Het VodafoneZiggo-gevoel
Gert-Jan en Tamila blijven ook de komende tijd hun VodafoneZiggo-boodschap verspreiden binnen de organisatie. Ze hopen dat andere collega’s zich bij hen aansluiten. " Hoe groter de Culture Crew, hoe beter én leuker. Als we samen overleggen, krijg ik echt een VodafoneZiggo-gevoel", legt Gert-Jan uit. "Dat gevoel gun ik anderen ook." Tamila sluit zich daarbij aan. "Met een grotere groep kunnen we onze waarden nóg beter uitleggen. Bijvoorbeeld via workshops. Twijfel je of je mee wilt doen? Spreek ons dan vooral eens aan. We leggen graag uit wat we precies doen en waarom het zo belangrijk is om zo'n groep ambassadeurs te hebben."

Lees ook het interview met Nynke Hagen van de Culture Crew