Snel je alles-in-1 internetpakket regelen of een mobiel abonnement afsluiten. Straks kan het in de webshops van Vodafone én Ziggo. Speciale e-shop-teams van VodafoneZiggo zijn die online winkels flink aan het ombouwen. Zo wordt digitaal winkelen bij VodafoneZiggo nog makkelijker.

De eerste Ziggo-klanten hebben misschien al door dat er iets aan de hand is. Op ziggo.nl komen zij sinds een paar maanden een link naar 'Vodafone Mobiel' tegen. Via deze link komen ze op een pagina waar ze bij Vodafone sim only-abonnementen en telefoons met abonnementen kunnen kopen. En dat in combinatie met extra voordelen als ze ook Ziggo-klant zijn, zoals korting op hun Ziggo-pakket, gratis extra zenders of meer data.

Eén systeem, twee shops
"We voegen de e-commerce-systemen die achter onze webshops liggen steeds verder samen", vertelt Danny Zulkarnain, Channel Manager Digital Sales bij VodafoneZiggo. "De link op ziggo.nl naar Vodafone is een van de eerste zichtbare effecten daarvan."

De Vodafone- en Ziggoshop hebben grotendeels nog elk hun eigen systeem, vertelt hij. "Maar het is veel efficiënter om één achterliggend systeem te hebben – voor ons en voor de klant. We kunnen dan in beide shops zowel Vodafone- als Ziggo-producten verkopen. En we weten sneller of een klant al een bepaald product van ons heeft. Daar kunnen we vervolgens een passende Ziggo- of Vodafone-aanbieding op aan laten sluiten. Zo leveren we maatwerk."

Het idee achter een gecombineerde shop is ook strategisch interessant, aldus Danny. "We weten dat mensen die langer klant blijven, loyaler zijn. Eén manier om ze langer aan ons te binden, is door ze meer aan te bieden. Dat kan met een grotere diversiteit aan producten en met bijzondere aanbiedingen."
Gebruiksvriendelijk
Niet alleen de achterkant ('back-end') van de shops wordt aangepakt door twee teams. Zij verbeteren de vormgeving en gebruiksvriendelijkheid van het zichtbare deel van de webshops. "Elk team bestaat uit een product owner, drie front-end-developers, een kwaliteitstester en een designer", vertelt Danny, die het team aanstuurt dat verantwoordelijk is voor het deel van de Vodafone en Ziggo-shop waar klanten afrekenen.

"Beide webshops gaan er anders uitzien dan nu – maar niet allebei op dezelfde manier, ook al draaien ze straks op hetzelfde achterliggende systeem. Ze bieden dus uiteindelijk wel elkaars producten aan, maar behouden hun aparte Ziggo- en Vodafone-uiterlijk. We introduceren nu stapje voor stapje extra Vodafone-producten op de Ziggo-site en andersom." Op een gegeven moment is de voorkant van de winkels voltooid. En dan? Danny: "Dan zetten we het gecontroleerd live. Een deel van de klanten komt op de nieuwe site terecht. Een ander deel op de oude. We vergelijken hun gedrag, zien wat hen aanspreekt en voeren verbeterpunten door. Zo blijven we de webshops optimaliseren."

In eigen handen
Het is nieuw dat VodafoneZiggo de front-end van de shops zelf ontwikkelt. Danny: "We besteden dat dus niet uit aan een extern bureau. Hierdoor kunnen we wijzigingen in onze producten of aanbiedingen sneller aanpassen in de webshops."

Om ervoor te zorgen dat alle producten in beide shops beschikbaar zijn en we al onze klanten optimaal kunnen bedienen, is er nog flink wat werk aan de winkel, vertelt hij. "We moeten elke mogelijke situatie van een klant in het systeem verwerken. Zo heeft een deel van onze klanten nog oude producten of pakketten. Daar gelden andere regels dan voor nieuwe. Als je het oude aanbod combineert met het nieuwe, krijg je 1.001 verschillende klantsituaties."

Daarnaast blijft het team veel testen om het voor klanten die op de site komen, zo makkelijk mogelijk te maken. Elke klant moet snel zijn product kunnen vinden én de juiste aanbiedingen in beeld krijgen, zegt Danny. "Dat moet zoals de planning er nu uitziet begin volgend jaar voor beide shops gelukt zijn. Natuurlijk blijven we dan nog bijschaven. Maar we leggen nu wel de basis voor de toekomst: webshops waarmee we onze klanten steeds beter bedienen."

Lees meer verhalen

Werken bij VodafoneZiggo?