Dagelijks melden duizenden klanten zich bij de klantenservice. De contacten variëren van productvragen of klachten tot complimenten. "Regelmatig zetten we deze klanten extra in het zonnetje. Bijzondere leveranciers helpen ons daarbij."

"Een klant die een spelfout ontdekte, stuurden we het bordspel Scrabble." Alex Brontsema van de afdeling klantcontact van VodafoneZiggo vertelt dat het bedrijf vele 'random acts of kindness' (RAK) uitdeelt. "Een hondenliefhebber wiens hond de afstandsbediening aanzag voor kluif, ontving een bot voor de trouwe viervoeter. En als we in onze telefoongesprekken vernemen dat iemand net een kindje heeft gekregen, doen we regelmatig een set babysokjes op de post."

Zijn het meestal goedmakertjes voor gemaakte fouten?
"Ik zeg je heel eerlijk: tuurlijk zitten die er wel eens tussen. Maar het uitgangspunt van RAK is altijd om een glimlach op iemands gezicht te toveren, een wauw-moment te creëren", aldus Alex. "Met RAK belonen we klanten voor hun geduld, vriendelijkheid of scherpe blik. Maar soms komt zo'n extraatje simpelweg voort uit de fijne klik die onze collega heeft met degene die belt, mailt of appt."

Tekst gaat door onder de video

Welke partners helpen VodafoneZiggo hierbij?
"Veel van onze presentjes komen af van leveranciers die diversiteit, inclusie en duurzaamheid hoog in het vaandel hebben. Zo levert de Verspillingsfabriek soepen en sauzen, samengesteld uit groenten die normaal gezien in de prullenbak belanden, bijvoorbeeld omdat ze krom zijn. Daarnaast doen we zaken met stichting Philadelphia, die kaarsen, schilderijen en glaswerk laat maken door medewerkers met een verstandelijke beperking. Het bedrijf Complementair is een vaste partner van ons. Zij hebben als missie de positie van mensen arbeidsmarkt te versterken. Tot slot steunen we de Knuffelfabriek, die vanuit een sociaal hart uiteenlopende mensen laat meewerken aan elk knuffeldier dat hun bedrijf levert."

Random acts of kindness. Een Engelse term voor 'een willekeurige daad van vriendelijkheid'. Alex zou niet meer zonder willen. "Elke bedrijf heeft een zakelijke kant en een menselijke kant. Al deze kleinigheden vormen een groot gebaar. Veel klanten zitten vanwege corona ongewild thuis, de feestdagen zien er heel anders uit dan normaal, de spanningen lopen hoog op. Klanten zien onze onverwachte aardigheidjes als een lief gebaar in deze kwetsbare periode. Mooi om te weten dat we tegelijkertijd onze sociale partners steunen."