Vanaf dag één doet CFO Ritchy Drost volop mee met de 'Culture Crew'. Om te bouwen aan een sterke cultuur binnen VodafoneZiggo én om anderen te overtuigen van de waarde daarvan. In deze blog lees je zijn visie op onze cultuur, met een hoofdrol voor fouten en feedback.

Een volmondig ja. Toen ze mij jaren geleden vroegen om aan te sluiten bij de Culture Crew, hoefde ik daar niet lang over na te denken. Dat is een groep enthousiaste medewerkers die bedrijfscultuur hoog op de agenda houdt. Bij de fusie van Vodafone en Ziggo hebben we er heel bewust voor gekozen om die cultuur te laten ontstaan vanuit de medewerkers, en die niet op te leggen vanuit het management. Maar het is wél belangrijk om een verbinding te maken tussen de medewerkers en het management. Mijn aanwezigheid binnen de Culture Crew draagt daaraan bij.

Cultuur als brandstof
Voor iedere succesvolle organisatie is een sterke cultuur onmisbaar. Vergelijk het met een Formule-1-coureur. Met alleen een sterke motor en stevige banden komt die niet als eerste over de finish. Hij heeft brandstof nodig om vooruit te komen. Net als dat een bedrijf een sterke cultuur nodig heeft om te kunnen groeien. Een sterke cultuur werkt als aanjager voor succes én is een manier om bureaucratie en hiërarchie te doorbreken.

Hoe groter we als bedrijf worden, hoe meer we in regeltjes moeten vatten. Dat is onvermijdelijk. Maar een sterke cultuur kan dan het verschil maken. Door te focussen op ons denken en ons doen, voorkomen we dat we verzanden in bijvoorbeeld checklistjes en wie er wat moet aftekenen en wanneer. Respect voor hiërarchie is prima, maar je moet die ook kunnen doorbreken. Oftewel: anderen aanspreken of feedback geven moet niet afhankelijk zijn van iemands status of functie.

Fouten maken mag
Wat ik graag zou willen, is dat we anders omgaan met fouten maken. Dat begint bij ieder voor zich: fouten maken mag! Sterker nog: het is juist gaaf om een fout te maken. Dat biedt kansen om jezelf te verbeteren. Wees er dus eerlijk over en leer ervan. Daarnaast moet er voor die fouten meer acceptatie komen. Nu gaat het nog regelmatig over wie een bepaalde fout gemaakt heeft en waar en wanneer het precies gebeurd is. Vind ik niet belangrijk. Laat dat los, geef elkaar zinvolle feedback en leer ervan. Ik zou het mooi vinden als we daarin stappen zetten.

Waardevolle feedback
De coronacrisis maakt dit uitdagender, dat is zeker. We zien elkaar nu vooral via een beeldscherm in plaats van op kantoor. Daardoor is een fout toegeven en feedback geven of ontvangen heel anders dan normaal. Ik merk dat ik het helemaal niet prettig vind als mensen hun camera uitzetten bij een overleg. Het ís al minder persoonlijk, zo op afstand. Als dan ook nog de camera uitgaat, kruip je als het ware stil in een hoekje.

En het is zeker niet zo dat feedback geven en ontvangen minder belangrijk is geworden. Bepaald niet zelfs. Daarom bieden we dit jaar voor alle collega’s feedbacktrainingen aan. Ik kan ze iedereen aanraden. Jaren geleden zag ik feedback als een aanval. Ik kon er niet mee omgaan. Inmiddels zie ik de waarde ervan en helpt het me bij mijn ontwikkeling.

Open Up, Team Up, Step Up
Juist omdat ik heb ingezien hoe zinvol feedback ontvangen is, gun ik andere collega’s die inzichten ook. Het past ook helemaal bij de kernwaarden die we met elkaar hebben ontwikkeld. Je stelt je open voor en naar je collega’s, je geeft feedback om er als individu én als team beter van te worden en bent daadkrachtig genoeg om die feedback niet alleen te geven of te ontvangen, maar er ook daadwerkelijk mee aan de slag te gaan. Zo past de puzzel voor mij in elkaar.

'Team Up' is voor mij de krachtigste kernwaarde. Kijk naar die F1-coureur. Waarom denk je dat Max Verstappen na een overwinning als eerst zijn team bedankt? Hij heeft hen keihard nodig. Zo werkt het ook binnen onze organisatie. Met alleen 'Open Up' en 'Step Up' krijg je solistische acties. 'Team Up' is essentieel. Door een stevigere feedbackcultuur te ontwikkelen, voegen we echt een laag toe aan die zo belangrijke kernwaarden.