Tijdens de corona-crisis blijven momenteel circa 90 Vodafone-winkels (evenals alle Ziggo-shops) open voor het publiek. Binnenlopen en winkelen is wel een hele andere ervaring geworden. Een duo uit het werkveld geeft een inkijkje.

Danny Rongen, clustermanager Retail bij VodafoneZiggo: "Aan het begin van de corona crisis hebben we onze winkels gesloten om de veiligheid van onze medewerkers en klanten te kunnen garanderen. Na een aantal constructieve sessies met de winkelmedewerkers hebben we gekeken wat ervoor nodig was om weer open te kunnen gaan. Het resultaat hiervan was het invoeren van diverse maatregelen waaronder een hygiënepakket voor elke winkel, en een duidelijk deurbeleid waarmee we onder andere de 1,5 meter afstand waarborgen. Dit heeft ervoor gezorgd dat we momenteel weer twee derde deel van onze winkels open hebben."

Ook shopmanager Giorgio Fasel voerde razendsnel de nodige aanpassingen door in de Vodafone-winkel in Leiden. "We hebben hard gewerkt om een veilige sfeer te creëren, volgens alle richtlijnen van het RIVM en ons eigen bedrijf. Handschoenen, hand-gel, desinfecterende doekjes hebben we continu bij de hand. Alle demonstratiemodellen hebben we uit de winkel gehaald vanwege de hygiëne. De grote lege demo-tafels hebben we verschoven en die gebruiken we nu als balie. Zo weten mensen waar ze heen moeten."

Niezen, snotteren of discussiëren? Dan geen toegang
Het deurbeleid van de Vodafonewinkels is duidelijk. "Mensen die niezen of snotteren, mogen begrijpelijkerwijs niet naar binnen", zegt Giorgio. "Helaas weigeren we heel soms een enkeling die met ons in discussie gaat over de toegangsregels. Wij nemen geen enkel risico voor ons en onze klanten. Gelukkig reageren eigenlijk alle mensen begripvol en positief."

80% minder klanten
Elke klant wordt één-op-één geholpen door een medewerker. In totaal staan er drie collega's in de shop, van wie één aan de deur. Dus mogen er maximaal twee klanten tegelijk binnen. "In normale tijden ontvangen we zo'n 8.000 klanten per maand. In deze ongekende periode zien we dat er 80% minder publiek in de winkelstraten loopt."

Contact met hoogbejaarde moeder hersteld
Giorgio is blij dat hij en zijn collega's de klanten kunnen blijven helpen met verkoop én service. "We hebben nu extra aandacht voor iedereen die binnenstapt. De meeste mensen hebben een zeer specifiek doel. Zo kwam er laatst een vrouw van 60 een telefoon en abonnement kopen voor haar hoogbejaarde moeder. Voortaan kunnen zij weer contact hebben via de virtuele weg, want het verzorgingstehuis waar zij woont is natuurlijk gesloten voor bezoekers. Gelukkig stond ze bij óns niet voor een dichte deur. We hebben haar op weg geholpen en het contact is hersteld. Prachtig om iemand daarmee van dienst te zijn."

Improviseren
Werken in deze bewogen tijden vraagt veel van het aanpassingsvermogen van Giorgio en zijn collega's. "Gelukkig kunnen we prima improviseren. We zijn heel serieus bezig met de hygiëne en de veiligheid, maar er wordt ook nog gelachen. We sluiten de shop tijdens de lunch en dan eten we samen. Ook houden we contact met alle collega's die thuis zitten. Soms is er ook even tijd om wat korte trainingen te doen om de service-skills op peil te houden."

Lees meer nieuws en achtergronden over VodafoneZiggo met betrekking tot de corona-crisis op www.vodafoneziggo.nl/corona.

winkel_corona_5_horizontaal.jpg